CHOVÁNÍ PODVOZKU (NEDOTÁČIVOST, PŘETÁČIVOST)

všechno co se týče RC souprav, podvozku, elektrotechniky ...

Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D

Pravidla fóra
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
Odpovědět
Uživatelský avatar
WIN
PROFÍK FÓRA
PROFÍK FÓRA
Příspěvky: 5123
Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
Bydliště: Blansko
Kontaktovat uživatele:

CHOVÁNÍ PODVOZKU (NEDOTÁČIVOST, PŘETÁČIVOST)

Příspěvek od WIN »

Chováni podvozku

První a nejdůležitější věcí je určit jak se vlastně auto chová. Možná si řeknete, že to je přece jednoduché. Vidím, že auto nezatáčí, a nebo se přetáčí a tím to končí. Opak je však pravdou. Pro správné nastavení tyto dva pojmy nestačí a je potřeba chování auta více porozumět a hlavně dokázat to popsat. U auta se nastavením podvozku dají změnit všechny jeho vlastnosti. Jen je potřeba vědět co chci změnit. Zjišťování chování podvozku bych rozdělil do dvou základních kategorií. První bude určování nedotáčivosti auta a druhá přetáčivost auta. Také je potřeba si uvědomit v jakém typu zatáčky daná situace nastává, je rozdíl mezi 180° zatáčkou, v které jedeme relativně pomalu, pravoúhlou zatáčkou, kde máme vyšší rychlost, šikanou anebo zatáčkou, kde jedeme ve velké rychlosti.



a)nedotáčivost

Nedotáčivost auta je, když auto po zatočení má snahu jet stále rovně a poloměr zatáčení se zvětšuje (tzv. smyk přední nápravy). Je potřeba rozlišit několik situací. Nedotáčivost při vjezdu do zatáčky, zda jedeme pod plynem a nebo máme neutrál. Pak nedotáčivost při výjezdu ze zatáčky a zda právě přidáváme plyn. Tyto situace se dají v celku snadno vypozorovat, jen je potřeba na to při jízdě trochu myslet a uvědomit si to.

Mohou nastat i situace kdy na první pohled to vypadá, že se auto přetáčí. Po důkladné analýze lze ale dospět k tomu, že přetáčivost auta je vlastně způsobena nedotáčivostí auta. Teď jsem vám asi zamotal trochu hlavu, jak vlastně může být auto přetáčivé, když je ve skutečnosti nedotáčivé? Odpověď je celkem jednoduchá, autem to není, auto je pořád nedotáčivé, ale je to v „rukách“. Když vidíme při jízdě, že auto je nedotáčivé a potřebujeme zatočit, tak trhneme volantem a rychle zatočíme, což má za následek, že zadní náprava směr neudrží a ztratí adhezi(„utrhne se“) a auto se přetočí. Druhou možností je, že si pomůžeme plynem a prudkým přidáním v zatáčce se může auto přetočit. Tyto situace je těžké rozeznat a chce to trochu cviku. Většinou se to stává, když většinu trati projíždíme správně a s chováním auta jsme celkem spokojeni nebo je nedotáčivé a v některých zatáčkách se auto přetočí. Neplatí to ale pokaždé a může se stát, že aute je skutečně přetáčivé.



b)přetáčivost

Rozeznat přetáčivost asi nebude problém, teda až na příklad, který je popsán výše. Přetáčivost auta lze definovat, jako situaci, kdy se auto v průběhu zatáčky dostane do smyku. Je třeba si ale uvědomit, že pro správné nastavení je potřeba určit víc než jen to, že se auto přetáčí. Je potřeba určit, zda se auto přetáčí v nájezdu do zatáčky pod plynem, nebo bez plynu a nebo z výjezdu ze zatáčky.

Pro správné určení jedné z těchto kategorii je potřeba za jízdy se soustředit na chování auta a na zásahy do řízení, které provádíme a jak na ně auto reaguje. Není to nejjednodušší, ale po trochu cviku se to dá naučit. Nejlépe se to zkouší při tréninku, kdy nám nejde o výsledek. Po jízdě je dobré se zamyslet a zanalyzovat jak se auto chovalo v jaké zatáčce. Podle toho určit jaké nastavení změnit. Je také dobré chování s někým konzultovat zda se mu auto nechová stejně a nebo lépe a inspirovat se jeho nastavením.

Možná si říkáte, že tyto informace jsou zbytečné, ale pokud dokážete správně popsat situaci, dokážete lépe určit jaké nastavení změnit. Popřípadě když se půjdete za někým zeptat a dobře mu popíšete situaci, většinou i rychleji a správněji poradí.

Zdroj Juraj HUDY
www.ceskyautoporadce.cz
tamiyaforum.cz
GLOBALFOL s.r.o.
Uživatelský avatar
Marcel
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1575
Registrován: sob črc 28, 2007 8:25 pm
Bydliště: PB - Slovensko
Kontaktovat uživatele:

Re: CHOVÁNÍ PODVOZKU (NEDOTÁČIVOST, PŘETÁČIVOST)

Příspěvek od Marcel »

Predem chci rict, ze to co sem pisu pisu z vlastni skusenosti a tyka se to driftu...

Pri pretacivosti/nedotacivosti hraje samozrejme vyznamnou roli celkove nastaveni podvozku...zejmena pri "pneumatikach" z materialu ABS (ABS plast) ktere na drift pouzivame a ktere maji hodne nizkou adhezi.

Asi nejvyznamneji auto ovplyvnuje diferencial/pevna osa/volnobezka. Diferencial prerozdeluje vykon dodavany na kola a pri driftu je nejlepsi mit ho co nejvic utazeny - "zavreny". Pri nedotazenem diferencialu se nam muze stat ze se auto bude porad pretacet a nedokazeme s nim vubec driftovat tak jak by sme chteli. Tohle se mi stavalo hodne kdyz sem zacinal a autu sem jeste moc nerozumel.

Pevna os - pri zvoleni pevne osy v spojeni s driftem v podstate nemuzeme nic skazit, je to idealni nastaveni protoze se vsechny 4 kola porad toci stejne rychle a tak kdyz auto neovplyvnuje jiny faktor, jezdi se nam velmi dobre. Tohle doporucuji hlavne na rychle trate, auto je i pri vysokych rychlostech stabilni a nema tendenci se pretacet.

pouziti volnobezky je u driftu docela alchymie, jednou ji pouzijeme a jezdi se nam skvele, jindy nam driftovani s volnobezkou nejde - tedy auto se nam protaci. V podstate de o to, na jake trati jezdime, pri pouziti volnobezky na uzke a technicke trati nemuzeme nic skazit, jen nam to pomuze a auto se bude chvat dobre, na rychle trati se nam vsak male tuknuti na brzdu muze vypomstit okamzitym pretocenim.

Pak se daji pouzit kombinace, treba pevna os vepredu a skoro dotazenej diferencial vzadu, toto nastaveni je take vhodne a moc dobre se s nim jezdi.

Mozna vam to prijde jako hloupost, ale i pri driftu a pri ABSkach s nizkou adhezi se da dostat do zatacky nedotacivo, tedy ne v driftu, v teto situaci nam pomaha hlavne volnobezka nebo seslapnuti plynu na plny vykon kdy se da auto utrhnout. :wink:

Pretacivost a nedotacivost dale velmi vyznamne ovplyvnuji tlumice. To co se nejcasteji pise na forech, a taky ja sam to pouzivam, sou hodne meke tlumice, prutok na co nejvic der a co nejredsi olej, plati to, ze vzadu pouzivame mirne meksi tlumice nez vepredu. Pri tomto nastaveni se auto chova dobre a neni moc pretacive, da se s nim normalne jezdit.
Naopak pri zvoleni tvrdych pruzin se auto muze chovat velmi pretacive, delaji to hlavne vibrace, auto se nedokaze dobre prispusobit povrchu tim ze ABSky nemaj staly kontakt a "poskakuji" po trati a auto se pretoci. Tohle vim z vlastni skusenosti a vsem kteri chtreji driftovat doporucuji meke tlumice.

Stabilizatory, dalsi vyznamna vecicka ktera i hodne pomaha. Kdyz sem si je koupil, neveril sem tomu, o jak hodny kus se auto posunulo smerem k lepsimu, hlavne pri "retezeni" driftu v esickach hodne pomahaji a auto nema tendenci byt tak pretacive jako treba bez nich. Je mozne ze nam i odpusti trocha horsi nastaveni jinych dilu podvozku :mrgreen:
Na drifting se pouzivaji ty tensi, na onroad spis ty hrubsi, a na chovani auta je to hodne znat.

Posledni vec, kterou bych tu chtel popsat je vaha. Na zavodech v Celakovicich v cervenci sem mel hodne tezke auto, a bylo to tim ze sem v nem mel napchane drifterske serepeticky :mrgreen: auto bylo tezke ale hodne dobre se s nim jezdilo esicko ktere delalo jinym lidem problemy a jejich auta se tady protaceli. O mesic pozdeji sem jezdil jinou kastli a auto hodne z vahy ubralo, nevim jestli to bylo jen moji nevytrenovanosti, ale opravdu se auto chovalo vice pretacivo...Tahle posledni vec je mozna blbost, ale jak sem uz psal, cele tohle je z mych skusenosti... :wink:
Yokomo D-MAX

Slovenský Drift King 2009, 2010, 2011.
petr78
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 20
Registrován: pon dub 14, 2008 12:53 pm

Re: CHOVÁNÍ PODVOZKU (NEDOTÁČIVOST, PŘETÁČIVOST)

Příspěvek od petr78 »

Zaslechl jsem , že jsou na chování auta důležité i sklony tlumičů. WIN je odborník na podložky pod tlumiče ( nejenom na to :lol: ). Šlo by nějak vysvětlit co a jak nastavit a jak se podvozek bude chovat.
Dík Petr
Uživatelský avatar
rotruck
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1801
Registrován: stř led 09, 2008 2:13 pm
Bydliště: MORAVA

Re: CHOVÁNÍ PODVOZKU (NEDOTÁČIVOST, PŘETÁČIVOST)

Příspěvek od rotruck »

JIŽ BYLO NAPSÁNO :wink: Přečti si téma tlumiče-zde:


http://forum.tamiyaclub.net/viewtopic.php?f=116&t=5234
petr78
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 20
Registrován: pon dub 14, 2008 12:53 pm

Re: CHOVÁNÍ PODVOZKU (NEDOTÁČIVOST, PŘETÁČIVOST)

Příspěvek od petr78 »

Ten sklon nebyl myšlen jako zprava doleva ,ale zepředu dozadu. Podle mě v opačné ose než to řeší ten článek
Uživatelský avatar
rskedar
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1577
Registrován: sob led 05, 2008 3:14 pm
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

Re: CHOVÁNÍ PODVOZKU (NEDOTÁČIVOST, PŘETÁČIVOST)

Příspěvek od rskedar »

tenhle typ sklonu tlumiče je špatný, a na jízdě se to projevuje velmi negativně a výsledné chování vozu se zhoršuje. Tlumiče by měly být na kolmo.
Savage Flux XL HP, SAKURA ZERO S, LRP S10TCR, Venom Creeper http://rcdriftostrava.webnode.cz/
Uživatelský avatar
bang
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1461
Registrován: úte pro 25, 2007 6:36 pm
Bydliště: Malebna vesnicka u Liberce
Kontaktovat uživatele:

Re: CHOVÁNÍ PODVOZKU (NEDOTÁČIVOST, PŘETÁČIVOST)

Příspěvek od bang »

Pretacivost, nedotacivost reguluju u azenim diffu a je jeste dalsi vec, ktera ma na to vliv a je potreba ji nastavovat?
Team Associated SC10.2
HPI Blitz - Castle Creations SV3 Sidewinder SCT combo
http://www.rc333.cz/
Bylo: Losi 8IGHT-T 2.0, HPI BAJA 5B, Durango DESC210R, Firestorm, CC-01, Xray T3, Asso SC10, Ansmann Royal Flash, Xray T2 008, Traxxas Slash, TTcko :)
Uživatelský avatar
WIN
PROFÍK FÓRA
PROFÍK FÓRA
Příspěvky: 5123
Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
Bydliště: Blansko
Kontaktovat uživatele:

Re: CHOVÁNÍ PODVOZKU (NEDOTÁČIVOST, PŘETÁČIVOST)

Příspěvek od WIN »

Dnes jsem klukum ukazal jaky vyznam maji podlozky pod tlumici a jak se tim meni jizdni vlastnosti. SORRY za OT, ale nedalo mi to.
www.ceskyautoporadce.cz
tamiyaforum.cz
GLOBALFOL s.r.o.
Odpovědět

Zpět na „VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC“