Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D

Otakar Orac
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 7
Registrován: úte pro 27, 2016 8:48 pm

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Otakar Orac »

Ahojte,

jsem tu nový. V květnu 2015 jsem přídil synkovi k narozeninám RC truck a k tomu 2 baterky NiMH (2000 + 4000mAh) s konektorem Tamiya. V sadě s autem byla i nabíječka/ adaptér, který trvale dával 400mA. Nabíjeli jsme dle času = vždy 6, resp. 12 hodin.
Letos v létě se nám ale přetrhl kablík od adaptéru, sice jsem to nějak spravil, ale už nebylo to ono, od té doby jsme toho i díky tomuto moc nenajezdili. Naposledy cca před 1,5-2 měsíci. Takto jsme provozovali auto až do letošních Vánoc, kdy jsem synkovi pořídil nabíječ Equilibrum 3.5.
Natěšený hned jsem napichl baterky a chtěl je zformátovat v dobré víře, že je proberu a rozchodím.
Po dlouhém zkoumání webu jsem nakonec zvolil tyto parametry:
-vybíjecí nabětí na 1 článek 1V
-vybíjecí proud 0,5C
-nabíjecí proud při cyklování 0,1C
-cyklování 2-4x
-delta peak 7mV/ článek

Procesy jsem opakoval několikrát pro každou baterku s různými drobnými úpravami parametrů, protože se nám podařilo obě baterky nabít i tímto pomalým způsobem jen na cca 2/3 kapacity (cca 1300 + 2500mAh). Nicméně výsledek se i přes různé hodnoty nabíjení/ vybíjení příliš neměnil.

Z webu jsem navíc vyčetl, že standardní nabíjení dělat proudem 1C a po cca 10-15 cyklech nabíjení znovu dělat formátování dle hodnot výše.

Chtěl bych proto poprosit o několik rad:
1) půjdou baterky ještě nějak oživit/ rozchodit tak, aby pobraly víc proudu; pokud ano s jakými hodnotami nastavení nabíječe.
2) nabíječ má manuální i automatickou regulaci nabíjecího produ. Jak ale pozdnám, která je zrovna aktivní. Moc jsem tuto volbu nepochopil. Mám je nyní obě nastavené stejně.
3) dle vašcih zkušeností jsou výše uvedené hodnoty správné. Nemám s tím žádnou zkušenost, jen ty poznatky za 2 dny z webu.

Díky za rady.
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Jirkacbx »

Vybíjecí proud co umí nabíječka,klidně 1A a víc.
Pokud se mají trochu rozběhnout,potřebují pořádně pracovat.
Tudíž i hodně vybíjet a nabíjet.
Deltapeak 7mV pro Nimh je skoro minimum,dej aspon 10-12mV,nabijou se víc.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Otakar Orac
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 7
Registrován: úte pro 27, 2016 8:48 pm

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Otakar Orac »

diky za odpověď.
můžeš se prosím mrknout i na další dotazy, které jsem tam měl? Hodnoty nastavení nabíječky, cyklování, ....
díky, dost by mě to pomohlo.
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Jirkacbx »

Neboj,všechny dotazy jsem potřebně zodpověděl.
Vybíjet i nabíjet na začátek trochu mín,ale pak dát aku zahulit,aby se daly do kupy.
Čím víc nabíjíš,tím víc při vybíjení z aku dostaneš.
Při nabíjení vyšší deltapeak nacpe do aku víc a i víc z nich pak dostaneš při provozu.
Podle sebe doporučuju nabít a vybíjet jízdou v modelu a pak doladit na nabíječce.
Je to sice otravný a zdlouhavý proces,ale lepší pro aku.
Nebo radši přejít na Lipo aku a Nimh si nechat jen tak nějak do zásoby.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Otakar Orac
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 7
Registrován: úte pro 27, 2016 8:48 pm

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Otakar Orac »

Ok, tak jsem dle rady upravil cyklus. Včera jsem po formátování zajel obě baterky a obě je vybil v modelu tak, že se auto už samo zastavilo a jelo jen servo na zatáčení. Pak jsem baterky dal na nabíječku a vybil proudel 2A a nabil proudem 1C (= 4A a 2A). Deltu jsem měl na 7mV.
Výsledek byl takový, že po dnešním ranním jezdění je 4000mAh jakási líná, prostě auto moc nejelo. Zato 2000mAh jede jako drak. Důvod netuším. Napadá vás něco?

Baterky opět hozeny na nabíječku a vybity proudem 2A a nabity proudem 1C (= 4A a 2A), delta peak nastaven na 11mV. Míra nabití je stejná, plus minus pár mAh.

PS: jako konektory mám nyní typ Tamiya, ale s nabíječkou jsem pořídil i XT60. Bude mít vliv na stav baterky i výměna konektorů? Na Tamiye jsem zatím četl jen ty nedobré vlastnosti, XT60 by měl být jedy z těch hodně dobrých. Prosím o názor.
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Jirkacbx »

Osobně Tamiya konektory měnim za cokoliv lepšího.
Třeba Gold 4mm.I ty XT jsou taky oblíbený.
Záleží i na značce aku.Jestli jsou vybíraný,selektovaný,dělaný na vysoký proudy atd,atd.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Otakar Orac
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 7
Registrován: úte pro 27, 2016 8:48 pm

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Otakar Orac »

tak jsme se synkem něco pojezdili a ponabíjeli a stav je následující:
- po každém vybití baterky v autě začínám cyklus vybitím na nabíječce pak teprve nabíjím
- nastavena delta peak 11mV
- nabíjím proudem 1C

Zkušenost je ale taková, že v obou baterkách kapacita pořád klesá, někdy víc, někdy méně, ale jde pořád dolů.
Včera večer jsem zkusil experiment a tu 4000mA baterku jsem dal na cyklus 4 (= 4x vybít a 4x nabít)s 5minutovou přestávkou mezi cykly. I když mám vybíjení nastaveno na 2A, tak zobrazovaný proud je tak 0,4-0,8A. Tomu nerozumím. Delata peak upravena na 7mV. Navíc od druhého do čtvrtého cyklu kapacita baterky klesala velmi výrazně (začínal jsem na cca 2380 a skončil na 1950mA). Má to nějaký smysl? Ještě dodám, že jsem si udělal teplotní čidlo (na základě čidla LM35DZ) a nastavil ukončení režimu při max 50°C.
Dnes po zapojení baterky do auta to ujelo pár metrů a baterka byla na nule.....

Chtěl bych proto poprosit co děláme špatně, ta baterka se nám ztrácí před očima...
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Jirkacbx »

Napiš značku aku,co je na obalu nebo vyfot.
Jestli je v tý zelený,žlutý nebo jiný jednobarevný smrštovačce,potištěný černýma popiskama,
tak jsou to spíš články z odpadu z linky,jen aby chvíli vydržely.
Na jaký napětí článku vybíjíš?
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Otakar Orac
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 7
Registrován: úte pro 27, 2016 8:48 pm

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Otakar Orac »

jak jsem uvedl dříve máme dvě:
a) 2000mAh
- v zeleném obalu, smrštovačce, potištěný černýma popiskama:
Shida, NiMh 2014.04.02
SC2000mAh P 7.2V

b) 4000mAh
LRP, Hyper pack NiMh 7.2V
No. 71130

Vybíjím na 6V. Obě baterky jsou 6ti články. Dočetl jsem se, že by ze mělo vybíjet na 1V/článek. Párkrát jsem si ale všiml, že to ani na těch 6V nedojde (tzn, ukončí se vybíjení už při cca 6,5V).
Ještě podotknu, že po vydělání z auta jsou barky opravdu vyždímané, při cyklu vybít - nabít se buď nevybije vůbec nic nebo jen pár mA. A pak to hned skočí na přestávku 5minut a pak rovnou nabíjení.
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Jirkacbx »

Venku zima,přišel jsem z noční,tak co dělat?
Holt trochu poradit,když si to někdo nenajde sám :-)
Neber to špatně 8)

Aku A spotřebák,bud rád,že tak dlouho vydržela.
Aku B,jak kdy.Prostě LRP.
Vybíjet Nimh na 0.9V/článek nebo 5,4V pack.
Když vybíjíš nabíječkou,tak to nastavení přes větší odpor aku níž nepustí.
Zkus žárovku H4,přeletovat ty 2 kontakty na vlákno a vybít pár krát s použitím měřáku.
H4ce je jedno,jak vybíjí,nemá mozek,prostě ty aku to vybije.
K problematice Nimh-cd něco tady http://forum.tamiyaforum.cz/viewtopic.php?f=95&t=6685
A další potřebnosti tady viewtopic.php?f=95&t=9097

Přečti,nastuduj a vyzkoušej.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Otakar Orac
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 7
Registrován: úte pro 27, 2016 8:48 pm

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Otakar Orac »

bude to asi o tom vybíjení. Jen nechápu když nabíječka umí max. vybíjecí proud 2A, proč vybíjí jen proudem cca 0,7-0,8A. Za jakých podmínek teda dosáhnu těch 2A?

Večer jsem ze zoufalství nabil baterku 4000mAh (před tím vybitou na nabíječce). Vešlo se do ní zase jen cca 1920mAh.
Tak jsem ji zapojil do auta, auto pověsil do vzduchu, na ovladači zafixoval plný plyn a za cca 20-30min byla baterka prázdná, ukončeno regulátorem auta.

Dal jsem ji znovu nabít s parametry 0,7C a delta peak 5mV/čl. a dnes ráno bylo na baterce 3098mAh. Nabíjecí doba 78minut
A včíl babo raď.
Uživatelský avatar
3p0
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1637
Registrován: čtv dub 01, 2010 7:36 am
Bydliště: Liberecko

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od 3p0 »

O NiMh bateriích je to tu mnoho napsáno, kdo mohl, přešel na Li-Po. Jedním z důvodů je kapacita a hlavně jednoduchost při používání.

Teď k problému, NiHm baterie je složená z několika článků a každý článek žije svým vlastním životem!!! , pokud chci vybít accupack (dejme tomu 1,0V na článek) musím vybíjet jednotlivé články sólo pomocí vybíjecí destičky. Při vybíjení celého accupacku, dejme tomu na 6V a doufat, že se tím dostanu na 1,0V na článku je velký omyl, dojde k nerovnoměrnému vybití jednotlivých článků. Nikdy nebude napětí na článcích stejné, ale rozdílné, např. 0,7V-1,1V-0,9V-.... tím se stane, že se jeden nebo více článků podvybije a tím znehodnotí celý accupack. Prostě pak nejde pořádně nabít :-)

Proto bych nehledal problém v nabíjení.
Jestli je to OT omlouvám se :-)
Motto: Auto musí řvát a vypadat nasraně
http://3p0.rajce.idnes.cz/
Obrázek
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Jirkacbx »

3p0 : OT to není,je to přesně k věci.
Otakar : NiCD a MH aku jsou podle mýho nejnáročnější aku v dnešní době na provoz a údržbu.
Jsou sice v základu ke každýmu RTR či levnějšímu modelu,ale JEN proto,aby prodejce/výrobce k modelu nějakou aku přibalil.
Než většina,kdo nejezdí s málonáročným modelem na výkon aku,přešel na Lipo,byly diskuze ohledně ůdržby a nabíjení aku denní můrou snad každýho.
Komu stačil výkon packu ===,problém nabíjení nějak moc neřešil a jezdil.Kdo potřeboval větší výkon,cestovní auta,buggy,pack === rozebral,přeletoval kontakty a sestavil pack pro lepší údržbu IIIIII.
Pack === lze vybíjet destičkou tak,že kontakty proděravíš folii na článku a vybiješ potřebně každý článek na potřebnou hodnotu.
Destička http://www.mz-racing.net/?page=product_detail&id=2005
Nebo vybíjet celý pack přes konektor http://www.mz-racing.net/41361-vybijec-akupacku-lrp/
Nebo pack rozebrat,přepájet konektory a předělat na IIIIII a vybíjet timhle http://www.mz-racing.net/?page=product_detail&id=588

DOKUD pack === nerozebereš,nevíš,jak je na tom který článek ohledně kondice a PROTO i celý pack potřebně tvrdě NENABIJEŠ.
Budto se s NImh/cd dál zlobit,pokud je ti packy líto bud vyhodit nebo nechat tak nějak do zálohy.
Radím moc to neřešit,pořídit Lipo aku,ceny jsou stejný nebo lepší než u NI**,plus pípák,abys hned nemusel pořizovat i regulátor,který si je umí ohlídat a jen jezdi.

Dáš NIpack,vyjezdíš,vyměníš za Lipo pack,píchneš do servisáku pípák a jezdíš dál bez nějakých starostí.
Navíc IHNED poznáš rozdíl ve výkonu Ni** a Lipo článku a delší jízdní době.
Pár podmínek Lipo sice má,ale vcelku nepodstatný,zbytek si ohlídá elektronika sama,PODSTATNĚ líp jak u Ni**.

A k tvýmu vybíjení v nezatíženým autě.
Ano,v nezatíženým autě vybiješ pack trochu líp a víc než na nabíječce,která si hlídá kondici packu pod "nějakou" zátěží.

Kontrolní otázka.Delta peak na nabíječce nastavuješ pro 1článek NEBO pro 1článek x 6?
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Otakar Orac
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 7
Registrován: úte pro 27, 2016 8:48 pm

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Otakar Orac »

... na lipolky asi jednou přejdeme, asi až tyto baterky doslouží, nebo až budou zase nějaké narozeniny, nebo úspšechy ve škole :-) .
Můžeš prosím vysvětlit pojem "pípák"? Nejsem odborník a RC modelářské hantýrce zatím moc nerozumím.

Jo a delta peak chce zadat nabíječka na 1článek. Podařilo se mě sehnat data sheet k té LRP 4000mAh baterce, tam dopručují deltu 20mV na celou baterku, ale nabíječa umí nejmíň 5mV/1čl. (tzn 30mV na celou baterku).
V tom data sheetu doporučují vybíjet na 0,9V/čl. tak jsem to rovnou i nastavil v nabíječce.
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Equilibrium 3.5 - nabijec/vybijec/balancer

Příspěvek od Jirkacbx »

Pípák,hlídač napětí lipo se zvuk. signalizací.
Třeba http://www.mz-racing.net/2rca0039-li-po ... gnalizace/

Vybíjet opravdu na těch 0,9V/čl. a Deltu 5mV a potřebně pak zvyšovat.
DP na celý pack bych nedával,jelikož si nabíječka stejně hlídá počet článků a nastavení pro pack nebývá v nastavení.
DP 20mV už by mohla nabíječka chápat tak,že je aku po smrti a dodržela by DP pro článek a některý by jistě odešel.
Nebo bys přinejmenším zjistil,který se víc hřeje a je vadný.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Odpovědět

Zpět na „NABÍJEČE“