Otáčky a kroutící moment elektromotoru

stejnosměrné, střídavé, kotvy, uhliky, prostě vše o motorech ...

Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D

Odpovědět
Uživatelský avatar
dusecek
Nováček
Nováček
Příspěvky: 61
Registrován: ned led 31, 2010 6:19 pm
Bydliště: Liberec

Otáčky a kroutící moment elektromotoru

Příspěvek od dusecek »

Ahoj.
Zajímalo by mne, v jakém rozmezí otáček asi tak elektromotor pracuje? Od rozjezdu až po plnej knedlik?
Potřebuji se nějak dopídit, jaký krouťák se přináší ve špičcce, tedy při rozjezdu eventuelně brždění, do poloos?

Díky
Chassis: :xray: T2 009, :tamiya: DF-03Ra
Karosérie: Toyota Celica 93"
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Otáčky a kroutící moment elektromotoru

Příspěvek od Jirkacbx »

Líp nebo víc dotaz rozviň.
Elektromotor bude pracovat v celým rozsahu otáček,není to nitro nebo benzínák.
Uhlíkový motor trochu jakoby gumový v záběru,střídák zátah od nuly,tedy víc ostřejší nárůst výkonu.
U každýho motoru bys měl mít uvedený max. výkon asi ve Wattech,podle technickýho popisu v papíru k motoru a taky účinnost motoru v %.
Další položkou by mělo být,kolik si motor v max. zatížení řekne o Ampéry.
Elektrice nerozumim,modely radši přemotoruji,než aby se to pak flákalo při jízdě či plavbě.
Erudovanější odpověd by mohl podat Bořík,pokud si to přečte. :-)
Ale taky záleí,jaký motor,jaký regl,jaký model a jestli auto,lod nebo éro.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Otáčky a kroutící moment elektromotoru

Příspěvek od Bořík »

Slušný výrobce elektromotorů dává k dispozici grafy charakteristik motorů. Jsou tam v grafech uvedeny průběhy křivek účinnosti, proudu, výkonu, otáčky a třeba i teploty při různých napětích. Dříve se tyto grafy objevovaly na netu poměrně často, dnes už to v podstatě nikoho nezajímá, protože výběr je tak obrovský a motory jsou natolik levné, že se nikomu nechce porovnávat rozdíly. Navíc bylo problematické těmto křivkám věřit, protože výrobci si "svoje" křivky upravovali tak, aby jejich křivka byla o něco lepší, jak křivka konkurenčního výrobce.
Obecně plechovka má dost strmou křivku účinnosti a tedy motor dobře pracuje pouze v úzké oblasti otáček - jinak je účinnost dost mizerná. Střídavý motor je na tom o dost lépe, tam ta účinnost je dobrá v mnohem větším rozsahu otáček.
Na netu je dost článků o motorech, třeba tady: https://www.rc-zoom.cz/modelarske-elektromotory-1-dil/
Uživatelský avatar
Honza D
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5092
Registrován: ned srp 19, 2007 6:55 pm

Re: Otáčky a kroutící moment elektromotoru

Příspěvek od Honza D »

Obecne ma idealni elektromotor zhruba linearni charakteristiku, kdy v nulovych otackach vytvari maximalni tocivy moment (a odebira maximalni proud) a v maximalnich otackach ma nulovy tocivy moment i proud. Realny elektromotor se lisi jen minimalne.

Pro priklad udaje motoru Mabuchi. Maximalni ucinnosti dosahuje v 85% maximalnich otacek.

https://product.mabuchi-motor.com/detail.html?id=112
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere. -Colin Chapman
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/
Odpovědět

Zpět na „ELEKTROMOTORY“