Vadný motor?

stejnosměrné, střídavé, kotvy, uhliky, prostě vše o motorech ...

Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D

Odpovědět
dadanek1999
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 8
Registrován: ned led 15, 2012 7:02 pm

Vadný motor?

Příspěvek od dadanek1999 »

Ahoj, tak jsem tu zas já :D Konečně mi dorazila nová baterka a nabíječka pro staré Yokomo YR-4 co mám doma. Ještě čekám na nové gumy, takže jsem zatím jezdil jen doma, no a.. dojezdil jsem. Začalo se to projevovat z ničehonic, model neochotně couval. A za chvilku už neochotně jel a po pár vteřinách už jen stál. Sundal jsem kastli a hned mě napadly uhlíky, vyndal jsem je, ofoukl, vrátil zpět, natáhl pružinky a motor po pár minutách vrčel jak novej. No, za chvíli se situace opakovala s jedním rozdílem - už žádné "varování" v podobě neochotné jízdy, hned to umřelo.

Dnes jsem tedy motor vymontoval, ofoukal uhlíky, abych motor znovu rozjel a vrazil ho pořádně vyčistit do destilky. Po chvilce zase přestal jet, ale bordelu z něj vyplavalo pořádnýho. Rozdělal jsem ho (resp. sundal jsem kryt, který sundat šel, čímž jsem se dostal ke komutátoru.) Vysušil vnitřek a všiml jsem si že komutátor má místo původní bronzové barvy v některých místech černé fleky, jakoby opálené. Opatrně jsem ho tedy rovnoměrně ojel jemným smirkem, pouze tak, abych dostal fleky dolů a komutátor měl čistý a rovný povrch (ne, nebrousil jsem ho tak moc abych ho zešišatěl nebo tak, takový prase nejsem :D ). Namazal jsem ložiska, složil a zkusil - motor se točil krásně, hladce, měl mnohem čistší zvuk, všechno vypadalo v pohodě.

Tak jsem motor namontoval a zkusil ho - pouze ve vzduchu, bez kol na zemi. Kola se roztočila, v pohodě a za chvíli zase stop. Pomoholo, když jsem položil model na zem, držel plyn a popostrčil auto, pak se rozjelo, ale velmi slabě, cukavě. A po chvíli už ani to ne.


Abych vyloučil regulátor, zkusil jsem motor připojit napřímo a nejel.


Napadá prosím někoho z vás, kde by mohl být problém, případně jestli je takový problém řešitelný? Vzhledem k tomu, že se jedná o první model z roku 1993, sehnat tento motor je prakticky nemožné - dokonce ani moc infa se o něm nenajde.
Dle nálepky na něm se jedná o motor Peak Performance, vypadá takto: https://classicrc.wordpress.com/motors/ ... 18-double/

Ovšem z toho minima co jsem na netu našel, Peak Performance dělali pro Yokomo několik různých druhů motorů, takže těžko říct, jestli je to přesně tento, jen vzhled je stejný.

Pokud by takový problém řešitelný nebyl, vůbec netuším, jakým způsobem hledat náhradu. Vzhledem k tomu, že neznám ani otáčky motoru - nějaký případný nápad?


Předem děkuji :)
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Vadný motor?

Příspěvek od Bořík »

Motory, co se vyráběly tehdy a dnes jsou naštěstí stejné a navíc je jich mnoho typů, takže vybrat ten správný nebude až tak velký problém. Jediné, co je potřeba vědět, je, kolik má ten motor závitů ( pokud jsi spokojený s rychlostí ). A i kdyby se to nezjistilo, tak se používaly motory od 19 závitů ( většinou pro pomalejší jízdu - závody v tělocvičně ) až po 8-mi závitové motory ( na velmi rychlou jízdu na dlouhé tratě ). Zpočátku se končívalo někde kolem 12 závitů a jak se postupně zvyšovala kapacita baterek, tak se šlo i na míň závitů. Proto se rozhodni, pro jak rychlou jízdu jsi se rozhodnul a podle toho vybírej motor. Rychlost se pak doladí výměnou pastorku.
dadanek1999
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 8
Registrován: ned led 15, 2012 7:02 pm

Re: Vadný motor?

Příspěvek od dadanek1999 »

Bořík píše:Motory, co se vyráběly tehdy a dnes jsou naštěstí stejné a navíc je jich mnoho typů, takže vybrat ten správný nebude až tak velký problém. Jediné, co je potřeba vědět, je, kolik má ten motor závitů ( pokud jsi spokojený s rychlostí ). A i kdyby se to nezjistilo, tak se používaly motory od 19 závitů ( většinou pro pomalejší jízdu - závody v tělocvičně ) až po 8-mi závitové motory ( na velmi rychlou jízdu na dlouhé tratě ). Zpočátku se končívalo někde kolem 12 závitů a jak se postupně zvyšovala kapacita baterek, tak se šlo i na míň závitů. Proto se rozhodni, pro jak rychlou jízdu jsi se rozhodnul a podle toho vybírej motor. Rychlost se pak doladí výměnou pastorku.

Ahoj, děkuji za odpověď. :) Myslíš tedy, že motor je neopravitelný? Já právě uvažoval počítat dle vyžadované konečné rychlosti a otáček motoru. Takže jsem spočítal a nakonec i otáčkově ověřil převodový poměr a vyšlo mi 9,6:1. Takže pokud bych vyžadoval konečnou rychlost řekněme 50 km/h, dá se dle obvodu kola zjistit jaké otáčky na tuto rychlost motor musí mít. Děkuju za objasnění toho se závity :)

Edit: To mi vychází, že potřebuju cca 40 000 ot. na dosažení 50 km/h, což by případný výběr dalšího motoru dosti zkomplikovalo :(
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Vadný motor?

Příspěvek od Bořík »

S tou opravitelností je to dost komplikované - nevíš, kde je problém. Může to být ve vinutí, zkratovaný kolektor, špatné uhlíky ( tak, jak byl vypálený plech na kolektoru, tak mohou být i zapečené zbytky na uhlíkách ) ... prostě hodně možností. Do slušných motorů se dala koupit nová kotva, lepší uhlíky se stříbrem, kolektor se přejížděl diamantovým nožem na soustruhu atd. Jenže třeba kotva stála 900,-, uhlíky 250,- ... za ty peníze dnes koupíš celý nový motor. Asi nebude tak kvalitní, ale co je dnes vyráběno kvalitně ?
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný motor?

Příspěvek od Jirkacbx »

Jak píše Bořík,bud vinutí,ale spíš se zkroutilo zadní plastový čelo.
Kup jakýkoliv 18x2z motor a mělo by to dostačovat.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
dadanek1999
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 8
Registrován: ned led 15, 2012 7:02 pm

Re: Vadný motor?

Příspěvek od dadanek1999 »

Mockrát děkuji za odpovědi. Já přemýšlel, čím to - bez zátěže jsem motorek po vytažení a očištění uhlíků vždy rozjel a v pohodě, ale v zátěži vydržel jen chvilku, obvykle do první větší rány či nárazu s autem. No a následně pomohlo sundat pružinku uhlíku, zavrtět s uhlíkem a opět ji nasadit, což mě poněkud překvapilo. Motor jsem znovu rozebral a komutátor byl opět opálený. Předpokládám tedy, že je problém v kontaktu uhlík-komutátor a proto zde jiskří. Zatím jsem zkusil objednat nějaké uni uhlíky, které tam zkusím dát a uvidíme, jak se to bude chovat.
Jirkacbx píše:Kup jakýkoliv 18x2z motor a mělo by to dostačovat.
Jak vím, že zrovna 18x2z? Byl to odkaz s tím, jak motor vypadá, ale očividně dělali hromady různých typů. To je jakoby počet závitů na jednom tom rotorovém plechu?
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Vadný motor?

Příspěvek od Bořík »

18 závitů je dobrá volba. Pro expedice, kde jsou pomalejší auta, se používá počet závitů kolem 35-55. Naopak pro onroady kolem 12 a míň závitů. Pokud použiješ ten střed, tak pomocí převodů to auto můžeš zrychlit nebo zpomalit. Jirka ti správně radí motor pomalejší, protože kdybys chtěl závodit a šlo ti o rychlost za každou cenu, tak bys už dávno věděl, co to auto potřebuje.
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný motor?

Příspěvek od Jirkacbx »

dadanek : Jak se počítá počet závitů na motoru bys tu někde našel,ale já to nevim a k životu to nepotřebuju.
Beru to z mýho pohledu uživatele.
18 je počet závitů a x2 je ze slabšího drátu,tuším,že by měl být víc točivější než 18ka s jedním drátem.
A pokud ti jde jen o koncovou rychlost,klidně tam dej třeba 5.5ku střídák,pak bude rychlosti až dost :-)
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
dadanek1999
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 8
Registrován: ned led 15, 2012 7:02 pm

Re: Vadný motor?

Příspěvek od dadanek1999 »

Děkuji za vysvětlení :) Nejde jen o koncovou rychlost, samozřejmě, ale taky aby to auto pak nejezdilo 15 km/h :mrgreen: Uvidíme jak to dopadne, případně pak zkusím sehnat nový motor. Stříďák nee, chtěl bych pak zaizolovat elektroniku a občas to protáhnout v zimě na sníh :)
dadanek1999
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 8
Registrován: ned led 15, 2012 7:02 pm

Re: Vadný motor?

Příspěvek od dadanek1999 »

Tak jsem vyměnil uhlíky. Pustím motor, na trimru na malé točky aby se ojely uhlíky a moc to nejiskřilo. Tak odejdu na chvilku z pokoje, najednou obrovská rána, doběhnu zpět a zjistím, že na motoru vybuchl kondenzátor, wooow. Ten kovovej kryt to vystřelilo na druhou stranu místnosti, fakt teď nevím co si o tom mám myslet.
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Vadný motor?

Příspěvek od Jirkacbx »

Myslet si můžeš co chceš 8)
Motor ti dal jasně najevo,že vypovídá pracovní smlouvu a máš si koupit novej motor,když stávkování nepomohlo :mrgreen:
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Odpovědět

Zpět na „ELEKTROMOTORY“