Stránka 1 z 3

Sklopka Carson

Napsal: stř dub 25, 2012 11:54 am
od Filip1978
Konečně přišel pomalu čas na stavbu návěsu. Nyní dávám dohromady poslední komponenty pro stavbu návěsu sklopky (stavebnici od Carsonu). Vymyslel jsem si spoustu technických vymožeností a tak mojí snahou bude návěs doplnit o veškerou možnou elektroniku, aby model plně fungoval k mé radosti a spokojenosti bez pomoci ruky.

Návěs bude osazen elektrickými nohami, mechanickým zvedáním, dále bude doplněn o dva páry bočních, pozičních světel, boční tykadla a kompletní, sedmi-komorová zadní světla. Komplet lakovaný - černé šasí, světle šedá sklopka. Příjem z tahače přes signál čepu návěsu - IR přenos od Servonautu AMO IR přijímače.

A už řeším drobné, technické komplikace a proto rád uvítám dobrou radu od Vás zkušenějších. Pravdou je, že s elektronikou nejsem příliš veliký kamarád. PPředem moc děkuji.

1.) Výběr vhodného napájení. Chtěl bych zvolit napájení šestičlánkem AKU 5.000mAh 7,2V, shodně, jako tomu je u tahače. Jen nevím, zda-li pro svoji velikost se tam bude vejít, případně, zda-li nezvolit něco jiného.


2.) Trápím se s pohonem elektrických nohou. Můj záměr původně byl samostatné napájení přes dvě tužkové baterie, aby posuv nahoru a dolů nebyl příliš rychlý (ošklivé cvakání), proto 3V by byly asi nejvhodnější, než 7,2V. Můj záměr je, aby zdvih byl možný jak mechanicky přes klasický spínač 1-0-1, tak i na dálku přes kanál ve vysílačce. Ale zde jsem narazil na druhý, technický problém u dálkového zdvihu. Když z AMO IR přijímače do spínače - obousměrného regulátoru 3A budu přidádět proud 7,2V, tak vše bude fungovat, ale zvedání bude příliš rychlé. Když zmiňovaný spínač bude napájen pouze při napětí 3V (napájecí napětí 4,8V - 5,4V, spínané napětí je 7,2V - 14V), nebude to fungovat. Doma mám regulátor napětí, který dokáže snížit napětí o 3V, ale ani tak si nepomohu. Spínač bych napájel 4,2V namísto 3V, ale pro samotný spínač by to bylo málo a opět to nefungovalo. Prosím o radu, jak toto vyřešit.

Re: Sklopka Carson

Napsal: stř dub 25, 2012 12:04 pm
od Mates.rc
čau tak ten proud zkus omezit rezistory jak je to u LEDek nevím to jistě ale moj¨hlo by to fungovat né ? nějaký elektrikář ti poví víc ;)

Re: Sklopka Carson

Napsal: ned dub 29, 2012 6:24 pm
od kyberbob
Ahoj, nechci být rejpal ale proč si to tak zbytečně stěžuješ? kdo se ti bude koukat na to jak rychle se ti hýbou nohy...

Re: Sklopka Carson

Napsal: ned dub 29, 2012 7:28 pm
od Filip1978
Tak pomalý posuv nahoru a dolu by byl efektivnější než rychle a pak to nepříjemné cvakání.

Re: Sklopka Carson

Napsal: ned dub 29, 2012 10:43 pm
od Michal Boček
Mě to taky vadí :wink:
Mám v návěsech pulzní regulátory, něco jako toto:
http://www.flajzar.cz/regulace/regulator-ss-motorku.htm .
Potenciometrem si nastavíš otáčky tak, aby to nebylo rychlé, ale aby to ještě uzvedlo naložený návěs.
Napájení šestičlánkem používám taky, jen menší kapacity protože nemám sklopku.

Re: Sklopka Carson

Napsal: ned dub 29, 2012 11:56 pm
od Filip1978
to: Michal Boček

Díky moc za radu, je to super nápad. Mám doma malý regulátor, co umí napětí snížit až o 3V. Ale nejsem velký kamarád s elektronikou a tak i když ten můj regulátor by možná byl dostačujíci, posuv nohou by byl 4,2V což by asi bylo fajn i pro naloženou sklopku, nevím si rady s připojením. Z přijímače AMO povedu proud do spínače, kde na jeho výstupu je +- nebo -+, podle toho, jestli budu chtít, aby motorek se točil nahoru, nebo dolů. Ale přívod napětí do regulátoru napětí je pouze +-. Tak nevím, kam bych zapojil ten regulátor. Za spínač to tedy asi nelze a před spínač si myslím, že také ne, neboť spínač vyžaduje min. Přívod napěti 6V. Ten spínač je: http://www.s-hobby.cz/rctruck/stranky/_ ... rny-3a.htm

Re: Sklopka Carson

Napsal: pon dub 30, 2012 8:28 am
od BAXAN25
chlapcí nechci rejpat ale aby to uzvedlo plný návěs ???
od návěsu se nesmí odpojit truck když je plnej....
a další věc když omezíš (richlost)rezistory tak mezíš i sýlu a může se stát že ti to nezvedne ani prázdný návěs... oo-)

Re: Sklopka Carson

Napsal: pon dub 30, 2012 9:03 am
od Filip1978
to: Baxan25

Díky za názor, možná něco pravdy na tom je, že by to nemusel zvednout. Ale originál zdvih nohou je od tamiye na dvě tužkové baterie pro pohyb nahoru a dvě dolu. Tedy po 3,0V, tak by to měl zvednout a nepoškodit motor. Těch 7,2V je opravdu moc.

Nerozumím, proč by se nemohl odpojit plný návěs od tahače?

Re: Sklopka Carson

Napsal: pon dub 30, 2012 9:06 am
od kyberbob
To omezení proudu rezistory opravdu není dobrý nápad :? Pulsní regulace je to nejlepší jak omezit otáčky, navíc se při této regulaci neztrácí tolik výkonu.

edit: Ovšem teda jestli je to jak říkáš tři volty pro jeden směr a tři volty pro druhý tak je to o něčem jiném, tam je potřeba snížit ty otáčky jinak, co takhle dát do serie s motorem diody usměrňovací? na každé 1N4007 máš úbytek napětí 0,6-0,7V

Re: Sklopka Carson

Napsal: pon dub 30, 2012 9:12 am
od Filip1978
Upřímně, teď jsem se ztratil s těmi usměrňovacími diodami, ale možná to je cesta k úspěchu. Elektronika je můj veliký nepřítel. Je fakt, že já potřebuji snížit otáčky, aby se ty nohy točily pomalu. Prosím, vysvětlíš mi to trochu více laicky?

Re: Sklopka Carson

Napsal: pon dub 30, 2012 9:29 am
od BAXAN25
u velké sklápěčy když jsme jí odpojily plnou tak se začli lámat nohy....a i na testech ti to někdy daj jako otázku jestli mužeš odpojit plný návěs :)

Re: Sklopka Carson

Napsal: pon dub 30, 2012 9:48 am
od Filip1978
Až teď mi to cvaklo :-) Tak u malého modelu to snad nehrozí, že u odpojeného a plného návěsu by praskly nohy, ale logické to je, že to je proti fyzice :-)

Re: Sklopka Carson

Napsal: pon dub 30, 2012 10:02 am
od Michal Boček
Já to mám právě zapojené trochu jinak, celé to jede na 7,2V , to napájí jedenáctikanálový infrák, světla a přepážku, signál z infráku jde na relátka, ty jsou napojená přes pulzní regulátor a jde to na motor nohou, který není původní, ale vyměněný za speed na 7,2V (nebo 6V).
To ale u tebe nepůjde, protože tam máš spínač, takže bys to musel vést přes relátka, nebo vyměnit spínač za regulátor a omezit výchylky na vysílačce :wink: .
Mě už se stalo že sem při testování zrušil v těch nohách převody, ale někdy prostě potřebuješ odpojit i plný návěs 8) .

Re: Sklopka Carson

Napsal: pon dub 30, 2012 10:10 am
od Filip1978
:-) tak i při poruše tahače je třeba přepřáhnout návěs za jiný tahač :-) A náhoda si nevybírá jen prázdné návěsy :-)

Mohu mít ještě na tebe dotaz s propojením majáku? Včera se mi podařilo asi zničit řídící jednotku. Přes rok a půl mi fungoval maják perfektně, ve vysílačce byl napojen na spínač 1-0. Teď jsem potřeboval jej dát na jiný kanál kvůli místu pro sklopku a nohy a tak jsem jej zapojil na 1-0-1 a byl konec. Prosím, je nyní správné to první zapojení? To škrtlé jsem měl doposud, ale 1-0-1 byla konečná.- Už nemám místo pro spínač 1-0.

Teď si myslím, že jakmile jsem měl spínač na 1-0, bylo to v pohodě na 1 se mi seplo - a maják fungoval. Ve chvíli, kdy jsem spínačem posunul na druhou stranu u 1-0-1, jsem na druhé straně sepl + a + a byl zničený.

Re: Sklopka Carson

Napsal: pon dub 30, 2012 10:25 am
od Michal Boček
Jo, první je správně, fungovat by mohlo i druhé, ale musela by se tam vložit usměrňovací dioda.