Škoda-LIAZ ŠT180N

Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D

Odpovědět
Uživatelský avatar
Kejhak
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1031
Registrován: čtv zář 11, 2014 5:01 am
Bydliště: Horšovský Týn. okr. Domažlice

Re: Škoda-LIAZ ST 180 N

Příspěvek od Kejhak »

Je to Michale tak, jak píšeš. Mám, respektive měl jsem, než jsem si to smazal, ale nastavený to bude tak znovu, přepínání dopředný jízdy a pak jakoby dopředný jízdy při couvání pro nakládání. Je to vlastně řízená reverzace kanálu. Potřebuju reverzovat dva kanály - pojezd/zatáčení a pro každej ten kanál potřebuju dva mixy a ovládanej výstup na přijímači, proto to obsazení kanálu 7 a 8, protože na origo 1 a 2 nejde namixovat to ovládání. Oba ty reverzy jsou ovládaný stejným přepínačem.
Uživatelský avatar
Michal Boček
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 973
Registrován: ned lis 08, 2009 4:02 pm
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda-LIAZ ST 180 N

Příspěvek od Michal Boček »

Takže reverzovat jen ten kanál nejde bez triku s použitím jiného kanálu?
Ještě čistě teoreticky bys reverz mohl udělat pouze mechanicky - potenciometr v ovladači má tři dráty a když prohodíš krajní dva tak se reverzuje - při zapojení na zdvojený páčkový přepínač máš mechanický reverz (ale má to mouchy s vyladěním středu a zásahem do vysílače a to je potřeba zvážit) - přidáním dvou přepínačů ušetříš ty dva kanály. Nebo by šel udělat elektronický dálkově ovládaný reverz do modelu který by se ovládal jedním kanálem a ušetříš jeden kanál. Nebo nejjednodušší - dej světla na mechanický vypínač :wink: .
bocektransport.cz
Uživatelský avatar
Kejhak
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1031
Registrován: čtv zář 11, 2014 5:01 am
Bydliště: Horšovský Týn. okr. Domažlice

Re: Škoda-LIAZ ST 180 N

Příspěvek od Kejhak »

Ne, to nejde, mixovat třeba ten první kanál zase do prvního kanálu není možný. Ten první kanál musíš jedním mixem namixovat na volnej kanál tak, ze přesně kopíruje původní výchylky. Druhej mix prvního kanálu,je namixovanej na stejnej výstup s opačnýma výchylkama. Oba ty mixy mají stejnej přepínač. Týká se to samozřejmě pro variantu s využitím programovýho vybavení vysílače, bez vnějších zásahů.
Ten mechanickej reverz na vysílači není špatná myšlenka, zkusil bych to s přepínačem mimo, jak by to fungovalo, než bych vrtal do vysílače. Teoreticky by to mohlo běhat, ale jak píšeš, může to mít mouchy, ale líbí se mi to. Otázka je, jak by se na to tvářil program v TX. Pokud by to šlo, bylo by to v celku elegantní, jednoduchý řešení, za použití jednoho, čtyřpólovýho přepínače ON-ON pro oba reverzovaný kanály součastně. Vyjádří se k tomu nějakej elektronik prosím?
Myšlenku s přidaným dálkovým elektronickým ovladačem, bych raději spínal ty pracovní světla, než ten reverz. Nebo jím spínal to ovládací relé pro "uzávěrku", ale tam potrebuju zároveň aktivovat snížený výchylky, tak bych to nechal v TX, ale pokud by byla funkční první varianta s přepínačem, měl bych vyhráno.
Naposledy upravil(a) Kejhak dne ned zář 24, 2017 5:59 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Kejhak
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1031
Registrován: čtv zář 11, 2014 5:01 am
Bydliště: Horšovský Týn. okr. Domažlice

Re: Škoda-LIAZ ST 180 N

Příspěvek od Kejhak »

:shifty: Tak mechanickej reverz kanálů 1 a 2, se za pomoci čtyřpólovýho přepínače povedl. Vyhodil jsem spínač učitel-žák a trochu vyštípal plasty, aby se tam přepínač vešel a pak trošku letoval.
IMAG0807.jpg
IMAG0808.jpg
IMAG0809.jpg
Výsledek je, při stejných výchylkách páčky, opačný signál kanálů 1, 2, při přepnutí reverzu.
IMAG0811.jpg
IMAG0812.jpg
Tím mi zůstává kanál 7 a 8 pro další využití. Jak jednoduché, a já v tom hledal zbytečný složitosti. Dík za kopanec Michale. Teď můžu tu "uzávěrku" hodit na sedmej kanál, kterej bude spínat relé a bude ovládanej třípolohovým přepínačem, ovládající trojí výchylky pojezdu. Poloha 1- plná rychlost pro přejezdy, sériové zapojení motorů. Polaha 2- snížená rychlost pro nakládání, sériové zapojení motorů. Poloha 3- sepnutí "uzávěrky" + druhá snížená rychlost, na vyrovnání otáček paralelního zapojení motorů se sériovým, pro nakládání.
No, a jak mi jeden kanál chyběl, tak mi teď ještě jeden zbejvá a funkce mám zatím tak, jak jsem si představoval. :dance:
Uživatelský avatar
Jozef Dojčar
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1568
Registrován: úte pro 08, 2015 6:59 pm
Bydliště: Blansko

Re: Škoda-LIAZ ST 180 N

Příspěvek od Jozef Dojčar »

To jsem z toho jelen :o , tohle je na mě moc vysoká hra, to mi hlava nebere..... :text-woo: Ale elektrika mi nikdy nešla, tak čemu se divím :doh: .....
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11516
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda-LIAZ ST 180 N

Příspěvek od Jirkacbx »

Jak píše Jozef,moc řeči tvého kmene Kejháku nerozumím,ale jistě se ti to povedlo :wink:
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Uživatelský avatar
Michal Boček
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 973
Registrován: ned lis 08, 2009 4:02 pm
Bydliště: Ostrožská Nová Ves
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda-LIAZ ST 180 N

Příspěvek od Michal Boček »

Dobrá práce :wink:
Kde se ti podařilo sehnat čtyřkontaktový přepínač? :shock:
bocektransport.cz
Uživatelský avatar
rmichalbarna
Píšu fakt hodně
Píšu fakt hodně
Příspěvky: 604
Registrován: stř bře 22, 2017 2:12 pm
Bydliště: Most
Kontaktovat uživatele:

Re: Škoda-LIAZ ST 180 N

Příspěvek od rmichalbarna »

Super nápad!!! :clap:
Uživatelský avatar
Kejhak
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1031
Registrován: čtv zář 11, 2014 5:01 am
Bydliště: Horšovský Týn. okr. Domažlice

Re: Škoda-LIAZ ST 180 N

Příspěvek od Kejhak »

Snažil jsem se to psát tak, aby to bylo pochopitelný. No, trochu hekticky to působí. :D Nápad byl M.Bočka a já se toho chytil, protože to vypadalo, jako fakt jednoduchý a elegantní řešení mých požadavků. Prostě jen přepólovaný potenciometry na ovládacích páčkach. Třeba se to někdy někomu, k něčemu hodí. :D Ten řízenej reverz přes mixy, se asi nejvíc používá u rc trucktrialu, pro ovládání řízený zadní nápravy, kde je možný kola řídit proti předním a tím zmenšit poloměr zatáčení, nebo uzamknout pro přejezdy, nebo točit shodně s předníma pro "krabí" chod. Už je to delší dobu, co to Ing. Černý popisoval v nějakým RC REVUE. Číslo a rok už fakt nevím. :think:
Přepínač jsem kupoval v GESu - https://www.ges.cz/cz/mts-500p-GES06500125.html
Odpovědět

Zpět na „ZEMĚDĚLSKÁ TECHNIKA“