Praga S5T na písek

Moderátoři: rotruck, Loupák83, Honza D, tjjack, Jirkacbx

Hepcziiik
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 992
Registrován: pát pro 31, 2010 1:29 pm

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Hepcziiik »

gumy slepuji ze dvou půlek, u aktuálního vzorku pneu v tom není problém, vzhledem k tomu, že jsou slepené opět Essilem, změní se dve půlky v jeden kus, nehrozí jejich rozlepení.
Jistě by šla vytvořit i dvoudílná forma, aby se vytvořila hotová celá pneumatika, ale mě aktuálně postačila varianta dvou slepovaných půlek a tak jsem nepřemýšlel nad dvoudílnou formou, kde by byly nutné vtokové a odvětrávací kanálky, pokud by se forma plnila uzavřená, aby v odlitku nebyly bubliny. ale asi by šlo i plnit dvě poloviny pneu a následně je spojit k sobě. ale jak píšu, mě se zatím nechtělo dělat formu dvoudílnou...
vytisknutí formy na SLA tiskárně je ve fázi úvah, pokud se ve spolupráci s profíkem věc bude realizovat a bude úspěšná, budu informovat.
varianta 1) je asi možná, ale hrozí že vytvořená měkká pneu nějakým způsobem deformovaná, nevím, sice jsem nad takovou variantou už lehce přemýšlel, ale nezkoušel jsem
Přemýšlel jsem i nad variantou do měkké formy nalít např tvrdou verzi parafinu nebo něco podobného, vzniklou pneu následně zaformovat. zde by asi nešlo udělat formu z resinu, ten se totiž při tvrdnutí zahřívá a parafinový master by poškodil. takže možná z epoxydu. nebo najít vhodnou variantu resinu, vyrábí se jich fůra druhů. je to zkrátka vše o zkoušení a vývoji. v tomto ohledu to mají lepší stavebnicáři, koupí stavebnici, poskládají podle návodu, max přikoupí někde jiné serepetičky a za chvíli je hotovo... my vývojáři to máme na dlouhé lokte a cesty plné slepých uliček... :-) tím se nechci kolegů co produkují modely ze stavebnic nijak dotknout :wink:
Moje práce:
Škoda 706 RTHP viewtopic.php?f=182&t=17120

"Výkonnost vozidla není závislá jen na počtu koní, nýbrž na stupni porozumění mezi člověkem a vozidlem" (dílenská příručka Praga V3S)
"Jedete-li s větrem v zádech, naučte se využívat jeho sílu" (příručka k obsluze Trabant 601)
Dusič
Nováček
Nováček
Příspěvky: 86
Registrován: ned led 06, 2019 7:50 pm
Bydliště: Ohaře

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Dusič »

SLA tiskárnou už oplývám, ale i při dlouhodobém vystavení resinu UV záření na vytvrdnutí mi přijde křehký.
Ještě mě napadla možná hloupá varianta:
Vytisknout formu na pneu z PLA (přesný a relativně lehce brousitelný materiál) a použít například žáruvzdorný modurit (Nevím, jak se ta sranda jmenuje) a tím zaformovat formu. Poté zatopím v troubě na 250 a PLA vyteče..... mno a pak odleju z hliníku. :) Mám na cestě elektrickou pec s tyglíkem na 2kg do 1150°C, což je těsně i mosaz. Pořídil jsem si jí, abych podobným způsobem zkusil odlévat soukolí a zavěšení (hlavně na větší zařízení typu motokáry pro synka) a teoreticky by se mělo povést i toto. A pak už je asi jedno, co do toho budu lejt a co s tím budu dělat. :)
Hepcziiik
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 992
Registrován: pát pro 31, 2010 1:29 pm

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Hepcziiik »

jsi si jistý, že jakoukoliv hmotu, která není více či méně tekutá, budeš schopen dostat do vzorku pneumatiky? a nezdeformuje se ten "modurit" teplem nebo při vysychání, zahřívání atd? nicméně zkus to, pokud máš možnost, ale jsem k této variantě skeptický
Moje práce:
Škoda 706 RTHP viewtopic.php?f=182&t=17120

"Výkonnost vozidla není závislá jen na počtu koní, nýbrž na stupni porozumění mezi člověkem a vozidlem" (dílenská příručka Praga V3S)
"Jedete-li s větrem v zádech, naučte se využívat jeho sílu" (příručka k obsluze Trabant 601)
Dusič
Nováček
Nováček
Příspěvky: 86
Registrován: ned led 06, 2019 7:50 pm
Bydliště: Ohaře

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Dusič »

Však já taky odléval ze dvou dílů a stejným materiálem slepil k sobě, ale měl jsem problém s formou při jemném vzorku. Na odlévání kovu existují i silikony a jiné legrace. Teoreticky pokud by se třeba smrsklo, nemyslím, že by byl problém odlít větší v poměru..
Ohledně pneumatik, tak v 1:14 9,00-20 se pneumatika na S5T sehnat nedá, proto si musí člověk vyrobit. Nakreslit rozumnou pneu dle předlohy je otázka hodiny, tvorba formy o pět minut delší. :) Jenže pak to teprve začíná a pro mě nedocílím správného výsledku, protože nevím, jak implementovat "pneu" do formy. Pokud na to je nějaký vyfikundátor, tak snad není problém vyvořit, ale zatím nevím co. Zatím mám pouze "vakuovku". :)
Přílohy
Tvorba pneumatiky je max na desítky minut
Tvorba pneumatiky je max na desítky minut
Forma je prakticky hned poté.
Forma je prakticky hned poté.
Formička v ideálu hladká, ale po tisku je potřeba přebrousit (což není problém). :)
Formička v ideálu hladká, ale po tisku je potřeba přebrousit (což není problém). :)
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Bořík »

Pohon MIG280 ? I když ho hodně zpřevoduješ do pomala, bude to velmi slabý pohon. Při odběru 2.5A ( a to se bude už dost zahřívat ) a napětí 7.4V to je příkon necelých 20W a při účinnosti kolem 60% to bude výkon kolem 12W a to je opravdu hodně málo. Pojede to, ale po rovině a mírný kopeček už bude dělat problémy. Musel by to být extrémně lehký model a takový zase jezdí hodně nemaketově. Při větším zatížení klesne účinnost pod 50% a bude to spíš o teple, než o jízdě.
Dusič
Nováček
Nováček
Příspěvky: 86
Registrován: ned led 06, 2019 7:50 pm
Bydliště: Ohaře

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Dusič »

Podle mého je MIG280 dostatečný. Má 14400 otáček. Při obvodu kola cca 25cm je 4x do metru = 3600m/min..to je 3,6km/min = při převodu 1:1 216km/h = pokud chci aby S5T jezdila důstojně a krokem (3-5km/h), musím udělat převod cca 1:80 - 1:100. Určitě bude nějaký přesný koeficient ale předpokládám, že když bude mít motorek 9W výkon na výstupu, přes převody musí utáhnout nesmysl, kdy předpokládám na výstupu ekvivalent desítek W, protože jde jen o to, aby se pohnul. A taky mám vyzkoušeno, že pohne v pohodě s modelem a 3kg písku při převodu 1:48 (Arduino žlutá převodovka), ale jezdí asi 3x rychleji, než bych chtěl. Uvidíme, zatím tam mám převodovku 1:63 a jezdí, akorát je strašně rychlá a ještě jsem nezatížil, takže už tisknu 1:100 a uvidíme....Pak jí naložím pískem a vypustím do trávy. :)
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Bořík »

Ale tady vůbec nejde o otáčky, ale o výkon. Motor může mít různé otáčky, ale na nich až tak moc nezáleží - převodovka ( a napětí baterek ) se dopočítá a zvolí tak, aby model jel maketovou rychlostí. To počítáš dobře. Důležitý je ale výkon: pokud má motor jen 9W, pak po zpřevodování bude mít na koncové hřídeli zase maximálně 9W ... ( mínus ztráty v převodech ). Prostě můžeš zpřevodovat klidně 1: milionu a na konci bude zase jen těch necelých 9W. Převodem změníš kroutící moment, ale výkon bude pořád stejný.
Dusič
Nováček
Nováček
Příspěvky: 86
Registrován: ned led 06, 2019 7:50 pm
Bydliště: Ohaře

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Dusič »

V tom bych si dovolil nesouhlasit. napřímo zvedneš metrák, ale přes kladku 10 tun při stejné energii. Taktor o 40 koních a kroutícím momentem 60Nm Ti utáhne 5t valník, nebo pluh, ale 105 škodovka se nerozjede s vozíkem. Proto jde o poměr převodovky a náklaďák do kopce se na dvoku nerozjede, ale na půlenou jedničku ssebou odtáhne barák. :) Takže jsem přesvědčen, že o poměrech převodu jde především, pokud chci zachovat slabý motor.
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Bořík »

No, fyzika je asi Tvůj nepřítel. :wink:
Napřímo zvedneš metrák - o metr. Přes kladky zvedneš 10 tun, ale při stejné práci jen o centimetr. Ale to není náš případ, protože při tom zvedání jde o práci, kdežto u toho auta o výkon. A to jsou úplně jiné veličiny, protože práce je výkon za jednotku času a ten čas zde nemáme.
Podívej se třeba sem: http://fyzika711.cz/vyuka/e-learning/pracevykl.htm
Takže pokud použiješ slabý motor, musíš jej hoooodně zpřevodovat, aby auto vyjelo do kopce. Ale pojede velmi pomalu. Aby mělo více síly ( jelo rychleji do stejného kopce ), je potřeba větší výkon.
Netvrdím, že na tu 280 to nepojede, ale budeš hodně limitován terénem a pokud budeš mít těžší terén, tak to ten motor buď vůbec nezvládne a nebo se bude natolik zahřívat, že ho upečeš. Nehledě na to, že klasická "plechovka" má velmi strmou křivku účinnosti a motor optímálně pracuje jen při velmi úzkém rozsahu otáček ( cca 85% otáček naprázdno ). Mimo tuto oblast je to hlavně o teple a to je špatně.
Dusič
Nováček
Nováček
Příspěvky: 86
Registrován: ned led 06, 2019 7:50 pm
Bydliště: Ohaře

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Dusič »

Kladka je špatný příklad, ale ta převodovka v autě, rozdíl mezi jedničkou a pětkou je příklad dobrý. A jak jsem počítal pokud mám 9W 1:1 a na max otáčky by mi buď při nějakém zatížení ukáply kartáčky, tak já budu pracovat se stonásobkem => než si půjdu pro to "pětikilo" , protože jsem už u Matesa zjistil, že spousta z vás oproti mě ví přesně co říká, tak to vyzkouším. Před půl rokem mi JirkaCBX vysvětlil, že s čínským arduino motůrkem sice pohnu modelem, ale nepojedu a doporučil 280, nebo 300 s ohledem na rozměry a ono to fungovalo. Proto stejnému motoru vytisknu ještě kratší převodovku a buď zjistím, že to není cesta (i když S5T už jezdí jak z praku), nebo přijde do schránky nový motor a já se zde omluvím. :)
Uživatelský avatar
darbujanek666
Finanční podpora fóra
Finanční podpora fóra
Příspěvky: 797
Registrován: sob led 23, 2010 12:40 am
Bydliště: Jezeřany-Maršovice

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od darbujanek666 »

Mě tady taky někdo tvrdil,že na jeden regulátor nemůžu připojit šest motorů a ono to funguje denně skoro rok,takže se nenech odradit a některé "rady" ber s rezervou. Máš to perfektní.
Claas Atles 936RZ
Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11519
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Jirkacbx »

Dusič: Já že něco kdysi poradil a ono to fungovalo? :think:
Tak to jsi nejspíš první spokojený člověk na foru :lol:
Ale je fakt,že se silnějším motorem ti auto pojede líp a dýl.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Hepcziiik
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 992
Registrován: pát pro 31, 2010 1:29 pm

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Hepcziiik »

Jirkacbx: a proto vymysleli tříválce :-D
Moje práce:
Škoda 706 RTHP viewtopic.php?f=182&t=17120

"Výkonnost vozidla není závislá jen na počtu koní, nýbrž na stupni porozumění mezi člověkem a vozidlem" (dílenská příručka Praga V3S)
"Jedete-li s větrem v zádech, naučte se využívat jeho sílu" (příručka k obsluze Trabant 601)
Uživatelský avatar
Bořík
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 529
Registrován: úte pro 02, 2014 4:10 pm
Bydliště: Brno - Maloměřice

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Bořík »

Není třeba se nikomu omlouvat - je mně v podstatě houby po tom, jak ta tatra pojede nebo nepojede. Jen mi prošlo rukama desítky motorů, regulátorů a osazení motorama desítek lodí a aut od mini Z až po 60 kg tanky 1:6 a protože si rád podobné kombinace měřím, tak už asi nějaké hodně malé zkušenosti mám. Jen jsem chtěl předejít určitému zklamání, protože ten tvůj model je parádní a zaslouží si určitou pozornost.

Dařbujánku666: Když řekneš "A", tak řekni i "B". Na stejnosměrný regulátor můžeš připojit motorů kolik chceš ( i když to není moc rozumné, ale jde to ), ale na střídavý regulátor dva motory nepřipojíš. A když ano, budou za chvíli plamínky a čmoudíky.
Dusič
Nováček
Nováček
Příspěvky: 86
Registrován: ned led 06, 2019 7:50 pm
Bydliště: Ohaře

Re: Praga S5T na písek

Příspěvek od Dusič »

"To není plechovka, ale auto Trabant". A tohle není Tatra, i když ta Praga měla kabinu z 805 a motor Tatra 912 . :D
Uvidíme. Dotisk převodovky se odsouvá kvůli nenadálému projektu a pak zjistíme, jak umí PET hořet i mimo kotel. :)
Odpovědět

Zpět na „KAMIONY, TAHAČE, AUTOBUSY“