asi zacneme tvarem uhliku... nejcasteji pouzivane jsou valcove a obdelnikove. Obdelnikove jsou dva typy: laydown a standard. Pri nakupu je nutne zvolit konkretni tvar na konkretni typ motoru.
Co se tyka uhliku, tak jsou delane z ruznych smesi. Zaklad deleni je podle tvrdosti. Ve vetsine pripadu plati, ze cim mekci uhlik, tim se motor toci rychleji, ale zaroven se kotva vice napaluje (cerny komutator na kotve). Cim tvrdsi uhlik, tak tim je setrnejsi ke komutatoru, ale pokud pouzijes moc tvrde pruzinky, tak ji zase muzes hodne orypat.
Tim se dostavame k pruzinkam... deleni mekke az tvrde. Cim mekci, tim mene tlaci na uhlik a kotva se pomaleji otaci. Cim tvrdsi, tim se muze kotva tocit pomaleji....
Asi blazinec, co?
V zasade se pro normalni jezdeni pouzivaji ty pruzinky, co jsou u motoru pri prodeji... tvrdost medium a uhliky s rozumnou zivotnosti (jestli se delaji, tak stribrne).
Je dulezite napsat, ze o uhlikove motory je treba se starat - nejlepe soustruzenim kotvy na modelarskem soustruhu. V horsim pripade cistici tycinkou, kde vsak hrozi prilisne obrouseni komutatoru.
Chce to cit