VLIV POLOHY ROLLCENTRU na jízdní vlastnosti
Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D
Pravidla fóra
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
VLIV POLOHY ROLLCENTRU na jízdní vlastnosti
Vliv polohy excentru na jízdní vlastnosti.
- Přílohy
-
- XRAY T2 009 Modifiable-PDF Blank Setup Sheet.jpg
- (67.23 KiB) Staženo 1044 x
Peugeot 307 WRC - Xray T2R
Five team - http://www.fiveteam.webnode.cz
Rc Rally Tábor - http://www.rc-tabor.com
Five team - http://www.fiveteam.webnode.cz
Rc Rally Tábor - http://www.rc-tabor.com
- WIN
- PROFÍK FÓRA
- Příspěvky: 5123
- Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
- Bydliště: Blansko
- Kontaktovat uživatele:
Re: VLIV POLOHY EXCENTRU na jízdní vlastnosti
Nejedna se o EXCENTR ale o ROLL-CENTER
Roll center je teoretický bod, kolem kterého podvozek rotuje. Jeho umístění závisí na geometrii nápravy. Přední i zadní náprava má vlastní roll centr. Velikost jakou bude podvozek rotovat v zatáčce, závisí na poloze roll centru vzhledem k poloze center-of-gravity(CG).CG je bod ve kterém působí všechny síly na auto. Čím blíže bude roll center k CG(vyšší roll center), tím méně bude podvozek rotovat. Nižší roll center (dál od CG) bude produkovat více gripu v závislosti na rotaci podvozku.
Větší rotace podvozku znamená větší grip.
Určení pozice roll centu
Představíme si přímku která je rovnoběžná s horní spojovačkou a druhou přímku, která je rovnoběžná s ramenem. V místě, kde se přímky protnou je bod IC. Třetí přímku vedeme od bodu, kde se kolo dotýká vozovky. Bod, kde třetí přímka protíná středovou osu auta se nazývá Roll center.
Chování roll centrů v praxi
Přední roll center
efekt
nižší zvýší se zatáčení pod plynem
sníží se reakce auta
zvýší se rotace auta a grip
vyšší sníží se zatáčení pod plynem
zvýší se reakce auta
sníží se rotace auta a grip
Zadní roll center
efekt
nižší zvýší grip pod plynem
zvýší se rotace auta
lepší na tratě s malou trakcí
vyšší sníží se zatáčení pod plynem
zvýší se reakce auta
lepší natratě s šikanami
Nastavování roll centrů
Roll centr můžeme nastavit pomocí více prvků:
- pozice ramene
- pozice horní spojovačky
Pozice ramen
Pozici ramen, můžeme měnit pomocí plastových držáků ramen.
Pro snížení použijeme držáky, které mají označení (puntík) dole.
Pro zvýšení použijeme držáky, které mají označení nahoře.
Horní spojovačky
Nejlépe se mění roll centr pomocí horních spojovaček. Toto nastavení si rozdělíme na dvě možnosti nastavení. První je nastavování uchycení spojovačky u kola (venkovní). Druhé nastavení je nastavování u středu auta (vnitřní).
1) Zvyšování roll centru
Zvýšením uchycení vnější spojovačky přidáním podložky mezi spojovačku a blok.
Snížením výšky uchycení vnitřní spojovačky, použitím nižší díry na parohách.
Zkrácením délky spojovačky použitím vnějších děr na parohách.
2) Snižování roll centru
Snížením uchycení vnější spojovačky odebráním podložek mezi spojovanou a blokem.
Zvýšením výšky uchycení vnitřní spojovačky, použitím vyšší díry na parohách.
Prodloužením délky spojovaček použitím vnitřních děr na parohách.
Upozornění: Výrobce doporučuje, aby byly spojovačky vždy nakloněny tak, že vnější uchycení spojovačky je výše než uchycení vnitřNÍ
Roll center je teoretický bod, kolem kterého podvozek rotuje. Jeho umístění závisí na geometrii nápravy. Přední i zadní náprava má vlastní roll centr. Velikost jakou bude podvozek rotovat v zatáčce, závisí na poloze roll centru vzhledem k poloze center-of-gravity(CG).CG je bod ve kterém působí všechny síly na auto. Čím blíže bude roll center k CG(vyšší roll center), tím méně bude podvozek rotovat. Nižší roll center (dál od CG) bude produkovat více gripu v závislosti na rotaci podvozku.
Větší rotace podvozku znamená větší grip.
Určení pozice roll centu
Představíme si přímku která je rovnoběžná s horní spojovačkou a druhou přímku, která je rovnoběžná s ramenem. V místě, kde se přímky protnou je bod IC. Třetí přímku vedeme od bodu, kde se kolo dotýká vozovky. Bod, kde třetí přímka protíná středovou osu auta se nazývá Roll center.
Chování roll centrů v praxi
Přední roll center
efekt
nižší zvýší se zatáčení pod plynem
sníží se reakce auta
zvýší se rotace auta a grip
vyšší sníží se zatáčení pod plynem
zvýší se reakce auta
sníží se rotace auta a grip
Zadní roll center
efekt
nižší zvýší grip pod plynem
zvýší se rotace auta
lepší na tratě s malou trakcí
vyšší sníží se zatáčení pod plynem
zvýší se reakce auta
lepší natratě s šikanami
Nastavování roll centrů
Roll centr můžeme nastavit pomocí více prvků:
- pozice ramene
- pozice horní spojovačky
Pozice ramen
Pozici ramen, můžeme měnit pomocí plastových držáků ramen.
Pro snížení použijeme držáky, které mají označení (puntík) dole.
Pro zvýšení použijeme držáky, které mají označení nahoře.
Horní spojovačky
Nejlépe se mění roll centr pomocí horních spojovaček. Toto nastavení si rozdělíme na dvě možnosti nastavení. První je nastavování uchycení spojovačky u kola (venkovní). Druhé nastavení je nastavování u středu auta (vnitřní).
1) Zvyšování roll centru
Zvýšením uchycení vnější spojovačky přidáním podložky mezi spojovačku a blok.
Snížením výšky uchycení vnitřní spojovačky, použitím nižší díry na parohách.
Zkrácením délky spojovačky použitím vnějších děr na parohách.
2) Snižování roll centru
Snížením uchycení vnější spojovačky odebráním podložek mezi spojovanou a blokem.
Zvýšením výšky uchycení vnitřní spojovačky, použitím vyšší díry na parohách.
Prodloužením délky spojovaček použitím vnitřních děr na parohách.
Upozornění: Výrobce doporučuje, aby byly spojovačky vždy nakloněny tak, že vnější uchycení spojovačky je výše než uchycení vnitřNÍ