Stránka 1 z 1

Regulátor otáček motoru

Napsal: ned zář 21, 2008 8:47 pm
od WIN
Elektronický regulátor otáček
Jednou z výhod elektromotoru pro pohon modelu je, že můžeme celkem snadno plynule ovládat jeho otáčky, k čemuž slouží právě elektronický regulátor otáček. Podle způsobu ovládání se rozdělují na jednosměrné (pro letadla, závodní auta a lodě) a obousměrné (auta, lodě), které mají i zpátečku (zpětný chod). Takový regulátor se připojuje na místo serva a kromě základní funkce regulace otáček obvykle umí i další užitečné věci. Především to bývá obvod BEC (Battery Eliminator Circuit), neboli stabilizátor napájení. Ten zajišťuje, že kromě motoru jsou i přijímač a další serva napájeny společně z pohonného akumulátoru a odpadá tak nutnost používat pro ně zvláštní akumulátory. Vzhledem k tomu, že zvláště u elektroletu šetříme každým gramem, je to úspora vítaná. Regulátory bývají dále vybaveny brzdou (Brake), která dovolí sklopné vrtuli u modelu letadla se zastavit a sklopit; u modelů aut potom brždění motorem nahrazuje obvyklé mechanické brzdy. Brzda bývá často vypínatelná (pro letadla s pevnou vrtulí) nebo různě nastavitelná (pro modely aut). Dalším důležitým obvodem je obvod hlídající napětí pohonného akumulátoru (PCO – Power Cut-Off)– při poklesu pod určitou (u některých typů nastavitelnou) hodnotu se odpojuje napájení motoru, přičemž napájení přijímače a serv zůstává zachováno. Kromě výše uvedených bývají regulátory vybaveny celou řadou ochranných obvodů, kterými se brání např. proti proudovému nebo tepelnému přetížení. Regulátory pro modely lodí mohou mít i vodní chlazení.

Re: Regulátor otáček motoru

Napsal: pon zář 22, 2008 9:58 pm
od Jirkacbx
Manuální regulátor.
Je ovládán dalším servem pro plyn.Vyskytuje se spíše v dost levných RC modelech,převážně auta.
Výměna za elektronický regulátor je snadná.Vyndat servo a man. regl,místo něj zapojit elektronický.
Manuální se spokojuje se 3mi skokovými polohami plynu či zpátečky.

Re: Regulátor otáček motoru

Napsal: úte bře 10, 2009 6:28 pm
od WIN
FOTO

Re: Regulátor otáček motoru

Napsal: ned kvě 29, 2011 6:33 pm
od Bezmozek
Jirkacbx píše:Manuální regulátor...
Říkejme mu spíše mechanický regulátor a nemusí mít jen tři polohy, to je jen ta největší bída, ale většinou řídi servo pohyb jezdce po vinutí odporového drátu
Obrázek

Re: Regulátor otáček motoru

Napsal: úte črc 19, 2011 3:15 pm
od patrone12
dejme tomu že mám tenhle regulátor Turnigy Marine 35A Brushless Boat ESC a co znamená to 35A??

Re: Regulátor otáček motoru

Napsal: úte črc 19, 2011 3:41 pm
od malousek
že jím může protékat maximální stálý proud o hodnotě 35A...

Re: Regulátor otáček motoru

Napsal: stř črc 20, 2011 6:16 am
od novako
malousek píše:že jím může protékat maximální stálý proud o hodnotě 35A...
dovolím si to jen terminologicky upřesnit - je to jmenovitá hodnota trvalého proudu (35A), který je (by měl být schopen) regulátor do motoru dodávat. Této jmenovité hodnotě odpovídá (mělo by) i provedení chlazení výkonových prvků regulátoru, aby v zadaných provozních (opět jmenovitých) podmínkách regulátoru (dáno v TP) jejich teplota nepřekročila max. hodnoty. Často se u regulátorů (alespoň u solidních značek) udává i maximální, resp. špičkový proud (který regulátor snese), tento údaj by měl být doplněn i časem, po který je možno tento špičkový proud odebírat. A ještě jen doplním, že ochrany regulátoru by měly být navrženy a fungovat tak, aby chránily nejen motor, ale i regulátor - příkladem "adaptivních" ochran regulátoru můžou být ochrany regulátorů firmy MGM Compro :wink:

a pro adminy - já vím, že se poslední příspěvek necituje, ale v tomto případě mi to připadalo účelné ... :roll:

Re: Regulátor otáček motoru

Napsal: stř črc 20, 2011 8:45 am
od malousek
ale je dobré mít rezervu výkonovou rezervu, zvlášt pokud není k regulátoru zajištěn dostatečný přísun vzduchu....

Re: Regulátor otáček motoru

Napsal: stř črc 20, 2011 12:26 pm
od Honza D
Ono se to vyplatí i když přístup vzduchu je... Hodnoty většinou platěj pro okolní teplotu 20° a když máš teď v létě vzduch 30° a u asfaltu třeba 50°, dokáže to s tim pěkně zamávat :-)

Re: Regulátor otáček motoru

Napsal: stř črc 20, 2011 12:50 pm
od malousek
Nejhorší je to v lodi. Měl jsem combo motor + 40A regl - 5 minut jízdy a z offshore byl parník :D

Re: Regulátor otáček motoru

Napsal: stř črc 20, 2011 8:50 pm
od Jirkacbx
novako : Neboj,tvé citace,když jsou k tématu elektro :-) mají u adminů a modů vyjímku.:-)

Re: Regulátor otáček motoru

Napsal: čtv led 09, 2014 11:14 am
od rotruck
Přidám sem český návod k regulátoru TEU 101 BK (použitelné i pro nastavování TEU 104BK) , ať se to neztrácí v různých příspěvcích .............. http://pkomarek.savana.cz/rc-manual/reg ... 1bk_cz.jpg
Klasické upozornění ...... tyto regulátory nemají BEC obvod , který zajišťuje snížení napájení pro přijímač z baterkových 7,2V na 6V které snese přijímač ...... tudíž pozor na to , jaký přijímač použijete v kombinaci s těmito regulátory ... některé to snesou (třeba setové Tamiya) ale většina ostatních vyžaduje snížení napájení obvodem BEC , nebo náhradní řešení napájením z odděleného akupacku bez propojení s regulátorem.