Regulátor otáček motoru
Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D
Pravidla fóra
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
- WIN
- PROFÍK FÓRA
- Příspěvky: 5123
- Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
- Bydliště: Blansko
- Kontaktovat uživatele:
Regulátor otáček motoru
Elektronický regulátor otáček
Jednou z výhod elektromotoru pro pohon modelu je, že můžeme celkem snadno plynule ovládat jeho otáčky, k čemuž slouží právě elektronický regulátor otáček. Podle způsobu ovládání se rozdělují na jednosměrné (pro letadla, závodní auta a lodě) a obousměrné (auta, lodě), které mají i zpátečku (zpětný chod). Takový regulátor se připojuje na místo serva a kromě základní funkce regulace otáček obvykle umí i další užitečné věci. Především to bývá obvod BEC (Battery Eliminator Circuit), neboli stabilizátor napájení. Ten zajišťuje, že kromě motoru jsou i přijímač a další serva napájeny společně z pohonného akumulátoru a odpadá tak nutnost používat pro ně zvláštní akumulátory. Vzhledem k tomu, že zvláště u elektroletu šetříme každým gramem, je to úspora vítaná. Regulátory bývají dále vybaveny brzdou (Brake), která dovolí sklopné vrtuli u modelu letadla se zastavit a sklopit; u modelů aut potom brždění motorem nahrazuje obvyklé mechanické brzdy. Brzda bývá často vypínatelná (pro letadla s pevnou vrtulí) nebo různě nastavitelná (pro modely aut). Dalším důležitým obvodem je obvod hlídající napětí pohonného akumulátoru (PCO – Power Cut-Off)– při poklesu pod určitou (u některých typů nastavitelnou) hodnotu se odpojuje napájení motoru, přičemž napájení přijímače a serv zůstává zachováno. Kromě výše uvedených bývají regulátory vybaveny celou řadou ochranných obvodů, kterými se brání např. proti proudovému nebo tepelnému přetížení. Regulátory pro modely lodí mohou mít i vodní chlazení.
Jednou z výhod elektromotoru pro pohon modelu je, že můžeme celkem snadno plynule ovládat jeho otáčky, k čemuž slouží právě elektronický regulátor otáček. Podle způsobu ovládání se rozdělují na jednosměrné (pro letadla, závodní auta a lodě) a obousměrné (auta, lodě), které mají i zpátečku (zpětný chod). Takový regulátor se připojuje na místo serva a kromě základní funkce regulace otáček obvykle umí i další užitečné věci. Především to bývá obvod BEC (Battery Eliminator Circuit), neboli stabilizátor napájení. Ten zajišťuje, že kromě motoru jsou i přijímač a další serva napájeny společně z pohonného akumulátoru a odpadá tak nutnost používat pro ně zvláštní akumulátory. Vzhledem k tomu, že zvláště u elektroletu šetříme každým gramem, je to úspora vítaná. Regulátory bývají dále vybaveny brzdou (Brake), která dovolí sklopné vrtuli u modelu letadla se zastavit a sklopit; u modelů aut potom brždění motorem nahrazuje obvyklé mechanické brzdy. Brzda bývá často vypínatelná (pro letadla s pevnou vrtulí) nebo různě nastavitelná (pro modely aut). Dalším důležitým obvodem je obvod hlídající napětí pohonného akumulátoru (PCO – Power Cut-Off)– při poklesu pod určitou (u některých typů nastavitelnou) hodnotu se odpojuje napájení motoru, přičemž napájení přijímače a serv zůstává zachováno. Kromě výše uvedených bývají regulátory vybaveny celou řadou ochranných obvodů, kterými se brání např. proti proudovému nebo tepelnému přetížení. Regulátory pro modely lodí mohou mít i vodní chlazení.
- Jirkacbx
- Cestář
- Příspěvky: 11516
- Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
- Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Regulátor otáček motoru
Manuální regulátor.
Je ovládán dalším servem pro plyn.Vyskytuje se spíše v dost levných RC modelech,převážně auta.
Výměna za elektronický regulátor je snadná.Vyndat servo a man. regl,místo něj zapojit elektronický.
Manuální se spokojuje se 3mi skokovými polohami plynu či zpátečky.
Je ovládán dalším servem pro plyn.Vyskytuje se spíše v dost levných RC modelech,převážně auta.
Výměna za elektronický regulátor je snadná.Vyndat servo a man. regl,místo něj zapojit elektronický.
Manuální se spokojuje se 3mi skokovými polohami plynu či zpátečky.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
- WIN
- PROFÍK FÓRA
- Příspěvky: 5123
- Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
- Bydliště: Blansko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Regulátor otáček motoru
Říkejme mu spíše mechanický regulátor a nemusí mít jen tři polohy, to je jen ta největší bída, ale většinou řídi servo pohyb jezdce po vinutí odporového drátuJirkacbx píše:Manuální regulátor...
TL-01D - Dveřma napřed
TL-01E - Expedice
TL-01R - Rally kchár
TL-01B 6x6 - in progress ......
ľavá růžová, sto cez dinosaura, dve ryšavé veveričky a fuj fuj, bude ľavá, čierná, chlpatá, zubatá...
TL-01E - Expedice
TL-01R - Rally kchár
TL-01B 6x6 - in progress ......
ľavá růžová, sto cez dinosaura, dve ryšavé veveričky a fuj fuj, bude ľavá, čierná, chlpatá, zubatá...
Re: Regulátor otáček motoru
dejme tomu že mám tenhle regulátor Turnigy Marine 35A Brushless Boat ESC a co znamená to 35A??
Pro ty kteří rádi hokej nebo fotbal. Pojď si zahrát a staň se manažerem.
http://www.powerplaymanager.com/r362429
http://www.powerplaymanager.com/r362429
Re: Regulátor otáček motoru
že jím může protékat maximální stálý proud o hodnotě 35A...
losi 8ight-t elektro konverze
combo mamba monster v3 2200kv
optic 6, hyperion eos 0606i, robitroni tl-3c, zippy 5000mAh 4s 30C
+ samokřídlo, ice glizer, nějaké ty lodě, vrťas t-rex 450 pro
bylo: robitronic mantis 1/8 truggy elektro konverze, tamiya df-02 brushless, team losi micro-desert.
combo mamba monster v3 2200kv
optic 6, hyperion eos 0606i, robitroni tl-3c, zippy 5000mAh 4s 30C
+ samokřídlo, ice glizer, nějaké ty lodě, vrťas t-rex 450 pro
bylo: robitronic mantis 1/8 truggy elektro konverze, tamiya df-02 brushless, team losi micro-desert.
- novako
- Finanční podpora fóra
- Příspěvky: 928
- Registrován: čtv bře 20, 2008 7:54 am
- Bydliště: České Budějovice, Kramolín PJ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Regulátor otáček motoru
dovolím si to jen terminologicky upřesnit - je to jmenovitá hodnota trvalého proudu (35A), který je (by měl být schopen) regulátor do motoru dodávat. Této jmenovité hodnotě odpovídá (mělo by) i provedení chlazení výkonových prvků regulátoru, aby v zadaných provozních (opět jmenovitých) podmínkách regulátoru (dáno v TP) jejich teplota nepřekročila max. hodnoty. Často se u regulátorů (alespoň u solidních značek) udává i maximální, resp. špičkový proud (který regulátor snese), tento údaj by měl být doplněn i časem, po který je možno tento špičkový proud odebírat. A ještě jen doplním, že ochrany regulátoru by měly být navrženy a fungovat tak, aby chránily nejen motor, ale i regulátor - příkladem "adaptivních" ochran regulátoru můžou být ochrany regulátorů firmy MGM Compromalousek píše:že jím může protékat maximální stálý proud o hodnotě 35A...
a pro adminy - já vím, že se poslední příspěvek necituje, ale v tomto případě mi to připadalo účelné ...
RCK Kramolín http://www.hranol.cz
bývalo asi tak 4x TT-01, teď TA-01 EVO xx
kastle Ford Focus WRC / Subaru Impreza RCK / Datsun 240Z RCK / Audi Quattro RCK / Tatra 603 RCK / BMW E30 RCK ...
Tamiya Williams FW11B Honda F1, servisní vůz RCK-SSE
nějaká ta RC lodička, plný hangár RC letadel.... a další....
bývalo asi tak 4x TT-01, teď TA-01 EVO xx
kastle Ford Focus WRC / Subaru Impreza RCK / Datsun 240Z RCK / Audi Quattro RCK / Tatra 603 RCK / BMW E30 RCK ...
Tamiya Williams FW11B Honda F1, servisní vůz RCK-SSE
nějaká ta RC lodička, plný hangár RC letadel.... a další....
Re: Regulátor otáček motoru
ale je dobré mít rezervu výkonovou rezervu, zvlášt pokud není k regulátoru zajištěn dostatečný přísun vzduchu....
losi 8ight-t elektro konverze
combo mamba monster v3 2200kv
optic 6, hyperion eos 0606i, robitroni tl-3c, zippy 5000mAh 4s 30C
+ samokřídlo, ice glizer, nějaké ty lodě, vrťas t-rex 450 pro
bylo: robitronic mantis 1/8 truggy elektro konverze, tamiya df-02 brushless, team losi micro-desert.
combo mamba monster v3 2200kv
optic 6, hyperion eos 0606i, robitroni tl-3c, zippy 5000mAh 4s 30C
+ samokřídlo, ice glizer, nějaké ty lodě, vrťas t-rex 450 pro
bylo: robitronic mantis 1/8 truggy elektro konverze, tamiya df-02 brushless, team losi micro-desert.
Re: Regulátor otáček motoru
Ono se to vyplatí i když přístup vzduchu je... Hodnoty většinou platěj pro okolní teplotu 20° a když máš teď v létě vzduch 30° a u asfaltu třeba 50°, dokáže to s tim pěkně zamávat
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere. -Colin Chapman
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/
Re: Regulátor otáček motoru
Nejhorší je to v lodi. Měl jsem combo motor + 40A regl - 5 minut jízdy a z offshore byl parník
losi 8ight-t elektro konverze
combo mamba monster v3 2200kv
optic 6, hyperion eos 0606i, robitroni tl-3c, zippy 5000mAh 4s 30C
+ samokřídlo, ice glizer, nějaké ty lodě, vrťas t-rex 450 pro
bylo: robitronic mantis 1/8 truggy elektro konverze, tamiya df-02 brushless, team losi micro-desert.
combo mamba monster v3 2200kv
optic 6, hyperion eos 0606i, robitroni tl-3c, zippy 5000mAh 4s 30C
+ samokřídlo, ice glizer, nějaké ty lodě, vrťas t-rex 450 pro
bylo: robitronic mantis 1/8 truggy elektro konverze, tamiya df-02 brushless, team losi micro-desert.
- Jirkacbx
- Cestář
- Příspěvky: 11516
- Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
- Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Regulátor otáček motoru
novako : Neboj,tvé citace,když jsou k tématu elektro mají u adminů a modů vyjímku.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec
Re: Regulátor otáček motoru
Přidám sem český návod k regulátoru TEU 101 BK (použitelné i pro nastavování TEU 104BK) , ať se to neztrácí v různých příspěvcích .............. http://pkomarek.savana.cz/rc-manual/reg ... 1bk_cz.jpg
Klasické upozornění ...... tyto regulátory nemají BEC obvod , který zajišťuje snížení napájení pro přijímač z baterkových 7,2V na 6V které snese přijímač ...... tudíž pozor na to , jaký přijímač použijete v kombinaci s těmito regulátory ... některé to snesou (třeba setové Tamiya) ale většina ostatních vyžaduje snížení napájení obvodem BEC , nebo náhradní řešení napájením z odděleného akupacku bez propojení s regulátorem.
Klasické upozornění ...... tyto regulátory nemají BEC obvod , který zajišťuje snížení napájení pro přijímač z baterkových 7,2V na 6V které snese přijímač ...... tudíž pozor na to , jaký přijímač použijete v kombinaci s těmito regulátory ... některé to snesou (třeba setové Tamiya) ale většina ostatních vyžaduje snížení napájení obvodem BEC , nebo náhradní řešení napájením z odděleného akupacku bez propojení s regulátorem.