Bezuhlíkový (střídavý) motor

všechno co se týče RC souprav, podvozku, elektrotechniky ...

Moderátoři: rotruck, Loupák83, Honza D, tjjack, Jirkacbx

Pravidla fóra
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
Odpovědět
Uživatelský avatar
WIN
PROFÍK FÓRA
PROFÍK FÓRA
Příspěvky: 5117
Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
Bydliště: Blansko
Kontaktovat uživatele:

Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od WIN » ned zář 21, 2008 8:44 pm

Prosím někoho o odborný názor.

Díky WIN

Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11054
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od Jirkacbx » pon zář 22, 2008 10:07 pm

Zkusim.
Jedná se vlastně o 3fázový motor,známý třeba z cirkulárky nebo domácí vodárny.
Nepoužívají se uhlíky na přenos elektřiny,ale generuje se elektromagnetické pole ze silových smyček pláště,statoru,na kotvu,rotor.
Vyšší účinnost oproti ekvivalentu uhlíkových motorů,efektivnější zužitkování energie z aku.Nižší ohřívání motoru.Vyšší možné otáčky.
Bud se dělají s rotující kotvou,většinou pro auta a lodě a rotujícím pláštěm a statickou,pevnou,kotvou.Více využíváno v letadlech.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec

Uživatelský avatar
WIN
PROFÍK FÓRA
PROFÍK FÓRA
Příspěvky: 5117
Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
Bydliště: Blansko
Kontaktovat uživatele:

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od WIN » úte bře 10, 2009 6:26 pm

FOTO
Přílohy
lrpvectorx12-1.jpg
(77.17 KiB) Staženo 3009 x

Uživatelský avatar
Speedman
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1406
Registrován: pát srp 22, 2008 4:10 pm

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od Speedman » úte bře 10, 2009 6:48 pm

........Bud se dělají s rotující kotvou,většinou pro auta a lodě a rotujícím pláštěm a statickou - pevnou kotvou. Více využíváno v letadlech a vrtulníkách.

Uživatelský avatar
novako
Finanční podpora fóra
Finanční podpora fóra
Příspěvky: 925
Registrován: čtv bře 20, 2008 7:54 am
Bydliště: České Budějovice, Kramolín PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od novako » úte bře 10, 2009 10:42 pm

Jirkacbx píše:...Jedná se vlastně o 3fázový motor,známý třeba z cirkulárky nebo domácí vodárny.
Nepoužívají se uhlíky na přenos elektřiny,ale generuje se elektromagnetické pole ze silových smyček pláště,statoru,na kotvu,rotor.......
upřesním, doplním - není to stejný typ motoru, jako u cirkulárky ap. (nejen velikostí...),ale "STEJNOSMĚRNÝ MOTOR S ELEKTRONICKOU KOMUTACÍ" resp. "bezkartáčový motor" - citace (mj.) ze stránek Hořejší model (Ivan Hořejší) http://www.horejsi.cz/Pages/ListClanky.aspx - úryvek:
Původní a základní funkcí regulátoru u klasických stejnosměrných motorů s kartáčky bylo opravdu jen regulovat velikost otáček motoru na základě velikosti šířky pulzu vstupního řídícího signálu.
S nástupem mikroprocesorů ovšem došlo k zásadnímu průlomu: mechanický komutátor se nahradil elektronickým. Mohl se tak vystěhovat ven z motoru, k jeho novému umístění se samozřejmě nabídl dosavadní regulátor. Do motoru se i nadále vysílají obdélníkové "stejnosměrné" pulzy.
Novým, takto zjednodušeným motorům se u nás sice běžně říká "střídavé" ale není to správně. Přesnější název je "STEJNOSMĚRNÝ MOTOR S ELEKTRONICKOU KOMUTACÍ" resp. "bezkartáčový motor". V tomto smyslu se motory označují i v jiných jazycích: brushless, burstenloss, bezkefové ...
Elektronický komutátor má následující výhody:
* Odpadly mechanické kontakty (obvykle uhlíky na válci). To byl významný zdroj poruch. Kartáčky se opotřebují, může dojít k poruše jejich uložení, drážky na válci se zanášejí. Kromě toho je komutátor zdrojem elektromagnetického pole, které může rušit spolupráci RC soupravy. Kvůli potlačení rušení bylo nutno instalovat na kontakty motoru kondenzátory.
* Počet přívodních vodičů motoru není omezen na pouhé dva, jako optimální vzhedem ke konstrukci a elektrickým vlastnostem se běžně používají tři.
* Elektronický komutátor s mikroprocesorem je možno naprogramovat na režim, který je pro danou aplikaci optimální. Programování je omezené jen schopnostmi programátora firmware a schopnostmi uživatele.
* Elektronický komutátor umožňuje naprogramovat i spoustu dalších parametrů, které jsou pro celou pohonnou jednotku (včetně baterie) vhodné.

ale doporučuji přečíst celé....
RCK Kramolín http://www.hranol.cz
bývalo asi tak 4x TT-01, teď TA-01 EVO xx
kastle Ford Focus WRC / Subaru Impreza RCK / Datsun 240Z RCK / Audi Quattro RCK / Tatra 603 RCK / BMW E30 RCK ...
Tamiya Williams FW11B Honda F1, servisní vůz RCK-SSE
nějaká ta RC lodička, plný hangár RC letadel.... a další....

Uživatelský avatar
delta tuning force
Píšu fakt hodně
Píšu fakt hodně
Příspěvky: 873
Registrován: ned říj 03, 2010 12:15 pm
Bydliště: Slaný
Kontaktovat uživatele:

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od delta tuning force » pát kvě 13, 2011 11:28 pm

pfůů tak od začátku :-D

střídavý neboli brushless motor je motor ve kterém se nemusí při udržbě měnit uhlíky je prakticky bezudržbový když se něco nepokazí, to že ho žene střídavý proud a né stejnosměrný je asi očividné...

senzorový a bezsenzorový je rozdíl kromě toho že senzorový má o kabílek navíc (4) tak ale má senzorovanou polohu rotoru řili se neškube při rozjezdech a rozjíždí se plynule kdežto bezsenzorový si tak jako zaškube, není na maketový rozjezd ale u RC driftu je to naprosto jedno :-)

a ted závity čim méně závitů tak motor točí víc otážek na volt ale nemá takovou sílu když se podiváš na ty motory co si posílal tak je tam vidět že ten 8,5 točí 3300 otáček na volt a ten 17,5 jenom 1600 otáček na volt... to je co jsem se koukal vlastně jediný rozdíl mezi nimy

a na drift je optimální těch 8,5-9 závitů, samozřejmě se dá driftit i s nečim jinym, ale těch 8,5-9 je nejobvyklejších :-)
RC Dorifto
Tamiya TA-05 VDF Gold Edition, ezRun střídavé combo 8,5T 60A, 2,4 Ghz RC set
Traxxas Summit
Tamiya TT-01 D typeE Nisan GT-R - hliníkový kardan, řízení
Carson X-Mod Evo Mitsubishi Lancer Evolution IX. - 4WD, světla, neony, bodykitt

klon
Neaktivní uživatel
Neaktivní uživatel
Příspěvky: 18
Registrován: stř pro 09, 2009 9:21 pm
Bydliště: Krkonoše
Kontaktovat uživatele:

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od klon » úte črc 26, 2011 11:09 pm

Přišel jsem sem pro odpověď, ale nějak z toho nejsem moudrý. Jsou tu obě odpovědi které mě napadly. Která je vlastně správně? Opravdu je to střídavý, nebo jen elektronicky komutovaný stejnosměrný?
Lancia Delta Integrale Tamiya TT-01...
http://www.youtube.com/watch?v=qmdfeyh1cYs
(světýlka domácí výroby přes třetí kanál)

Uživatelský avatar
novako
Finanční podpora fóra
Finanční podpora fóra
Příspěvky: 925
Registrován: čtv bře 20, 2008 7:54 am
Bydliště: České Budějovice, Kramolín PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od novako » stř črc 27, 2011 6:15 am

ach jo, tak ještě jednou a naposledy - jen výtah z toho, co už jsem psal:

Do motoru se i nadále vysílají obdélníkové "stejnosměrné" pulzy.
Novým, takto zjednodušeným motorům se u nás sice běžně říká "střídavé" ale není to správně. Přesnější název je "STEJNOSMĚRNÝ MOTOR S ELEKTRONICKOU KOMUTACÍ" resp. "bezkartáčový motor".


tedy b) je správně ... :wink:
RCK Kramolín http://www.hranol.cz
bývalo asi tak 4x TT-01, teď TA-01 EVO xx
kastle Ford Focus WRC / Subaru Impreza RCK / Datsun 240Z RCK / Audi Quattro RCK / Tatra 603 RCK / BMW E30 RCK ...
Tamiya Williams FW11B Honda F1, servisní vůz RCK-SSE
nějaká ta RC lodička, plný hangár RC letadel.... a další....

Uživatelský avatar
matikula
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 320
Registrován: sob dub 24, 2010 3:37 pm
Bydliště: Dolany u Olomouce

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od matikula » ned srp 14, 2011 4:01 pm

vysvětlí mi někdo časování prosím???vím že se to odvíjí na výkonu a akceleraci apod. ale moc tomu nerozumím mám ezrun 35a sl+ezrun 13t
RALLY: xray t2 008 (rally)
maverick 2.4ghz
bluebird 621dmg
combo ezrun 13t+hobbywing 35A sl
lipo zippy 4000mah 25c

Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11054
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od Jirkacbx » ned srp 14, 2011 8:25 pm

Do plusu přidáváš výkon,taky větší spotřebu energie.
Do mínusu víc kroutáku,menší výkon,menší spotřeba energie.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec

Uživatelský avatar
matikula
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 320
Registrován: sob dub 24, 2010 3:37 pm
Bydliště: Dolany u Olomouce

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od matikula » pon srp 15, 2011 12:30 pm

aha a když mam napsano vykon 3000kv tak ho budu mít s nejmenším nebo největším časováním(největším výkonem
RALLY: xray t2 008 (rally)
maverick 2.4ghz
bluebird 621dmg
combo ezrun 13t+hobbywing 35A sl
lipo zippy 4000mah 25c

Uživatelský avatar
Honza D
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 5078
Registrován: ned srp 19, 2007 6:55 pm
Bydliště: Vlkov nad Lesy
Kontaktovat uživatele:

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od Honza D » pon srp 15, 2011 2:35 pm

kv neni výkon, to jsou otáčky na volt - to asi bude při nulovým časování
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere. -Colin Chapman
Tamiya TB-03F4, Tumbrel MRR-1
Datsun 240Z, Ford Mustang Fastback rally, BMW M3 E30 Rally, Toyota GT86 rally
http://honza-d.rajce.idnes.cz/

Uživatelský avatar
matikula
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 320
Registrován: sob dub 24, 2010 3:37 pm
Bydliště: Dolany u Olomouce

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od matikula » pon srp 15, 2011 3:59 pm

jo tak dík
to honza d:jj to vim
RALLY: xray t2 008 (rally)
maverick 2.4ghz
bluebird 621dmg
combo ezrun 13t+hobbywing 35A sl
lipo zippy 4000mah 25c

Uživatelský avatar
Embie
Píšu fakt hodně
Píšu fakt hodně
Příspěvky: 762
Registrován: stř zář 05, 2007 8:30 pm
Bydliště: Havlíčkobrodsko+Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od Embie » sob bře 09, 2013 7:27 pm

Možná by to chtělo trošku uspořádat, je to dosti divoké vysvětlení.
delta tuning force píše:pfůů tak od začátku :-D
.... střídavý proud a né stejnosměrný je asi očividné...
No očividně nemáš pravdu.

A to časování teda jak píše Jirka? Když dám polohu do mínus, tak budu mít větší odpich a větší krouťák? Stavím právě další auto na rally a ten rozjezd oproti mýmu tragickej, tohle by to mohlo vyřešit :) A jen s tím hnu na těle motoru a nic se nemusí jinak řešit? Hledal jsem, a nikde jsem nic nenašel.

Uživatelský avatar
Jirkacbx
Cestář
Cestář
Příspěvky: 11054
Registrován: čtv led 26, 2006 9:54 pm
Bydliště: Sedliště u Nepomuka,okr. PJ
Kontaktovat uživatele:

Re: Bezuhlíkový (střídavý) motor

Příspěvek od Jirkacbx » sob bře 09, 2013 9:34 pm

Pokud do mínusu,tak větší krouták,ale rychlost by měla jít dolů.
Jen zas zúpátky utahnout šroubky a nic jinýho.
Pokud teda nemáš ještě štelovací regl.Tam už poradit neumim.
"Pokud můžu,pomůžu.Ale nervy mam jen jedny"
Skype jirkacbx
AX potvora
Každý člověk má nárok na den blbec

Odpovědět

Zpět na „VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC“