Stránka 1 z 2

TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: pát zář 05, 2008 9:58 pm
od WIN
TLUMIČE PEROVÁNI popsano nize.
Dekuji za vycerpavajijici odpoved player98

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: ned zář 07, 2008 6:41 pm
od player98
Olejove tlumice se lisi od trecich principem funkce. Olejove tlumice, jak nazev napovida, pouzivaji k tlumeni olej. Tlumic se sklada z (odshora)

-cepicky s okem
-membrany
-tela (valce)
-pistni tyce s na sobe kotvenym "talirkem"
-tesneni (O-krouzku)
-spodniho vicka
-spodniho oka

Strucny popis funkce tlumice

V jeho tele je olej, ktery prochazi skrze (pri tlumeni) pohybujici se "talirek" na pistni tyci. Tim, ze se tento celek zasouva a vysouva z a do tela tlumice s olejem, se meni tlak v tlumici, respektive jeho vzduchove kapse mezi membranou a cepickou, protoze jak znamo, kapalina je nestlacitelna, tak se tlak oleje nemeni. Tento jev zpusobuje samovolne vyjeti pistni tyce z tlumice (bez pomoci pruziny). Ta je ovsem nezbytna, protoze tlak v cepicce nema takovou silu, aby auto udrzel bez ni.

Jak pozname, ze tlumic funguje jak ma

u onroadovych aut se vseobecne po plneni zavira s vytazenou pistni tyci, takze
-kdyz stlacime tlumic bez pruziny, mela by se pistni tyc vratit do puvodni polohy

u offroadovych a nekterych rally aut se tlumic plni se zatazenou pistni tyci, protoze by tlak v membrane byl moc velky, a tak by tlumic nesel, temer ani v ruce, stlacit -> byl by moc tvrdy. Napriklad ja plnim tlumice na mem stadium trucku tak, aby vyjela pistni tyc jen do cca 50ti % jeji delky. Toto nastaveni se mi osvedcilo jako nejlepsi kompromis mezi jizdnimi a skokanskymi zamery.

Jak menit tvrdost tlumeni

-hustotou oleje (cim hustsi, tim tvrdsi tlumeni)
-velikosti a poctem der v "talirku", kterymi proteka olej

Jak menit prubeh pruzeni, a tim padem i tlumeni

-geometrii tlumicu - jejich sklonem (cim polozenejsi - malo stlacene=mekci, stlacenejsi=tvrdsi)
- jejich polohou namontovani - bliz ke kolu (nahore i dole), tim tvrdsi



Treci tlumice
vlastne nejsou vubec tlumice (netlumi). Skladaji se ze 2 casti, ktere do sebe zajizdi, okolo kterych je pruzina. Funguji vlastne jako "drzak/ukotveni pruziny"

Doporuciji jako jeden z prvnich levelu tuningu zakoupeni olejovych tlumicu, maji dost velky vliv na chovani auta.

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: pon zář 22, 2008 11:11 am
od WIN
Nastavování pružin

Nastavování tuhosti pružin je nejjednodušším prvkem, který lze nastavit. Mění se výměnou pružin.

Tvrdší pružiny na dané nápravě způsobí méně adheze. Měkčí pružiny způsobí více adheze.

Ztvrzením přední i zadní nápravy se auto stane více citlivější na řízení a může se snížit celková adheze, ale nebude se tak naklánět. Změkčení auta způsobí pomalejší reakce auta, menší naklánění a více adheze.

Přední pružiny se nastavují vždy o něco tužší než zadní pružiny.



Poloha tlumičů

Další nastavení, je nastavení polohy tlumičů. Tlumiče můžeme pokládat, což způsobí, že auto bude mít na dané nápravě více boční přilnavosti, ale bude pomaleji reagovat na naše povely. Při stavění tlumičů, bude menší boční adheze, ale auto bude rychleji reagovat.

Většinou se nastavují přední tlumiče více postavené než zadní, protože potřebujeme aby auto dostatečně rychle reagovalo a aby na zadní nápravě byla dostatečná adheze.



Olej v tlumičích a nastavení průtoku

Nastavování průtoku v tlumičích se provádí pomocí změny počtu otvorů v pístu tlumiče.

Více otevřených otvorů, chod tlumiče je měkčí a rychlejší. Zvýší se na dané nápravě adheze. Méně otevřených otvorů, chod tlumiče bude pomalejší a tužší. Sníží se adheze.



Rebound

Jde o nastavení, které se dříve příliš mnoho nepoužívalo. Tímto nastavením se nastavuje, jak moc vyjede píst tlumiče po úplném stisknutí tlumiče (bez pružiny). Po naplnění tlumičů by měl píst vyjet na maximální hodnotu. Tuto hodnotu lze nastavit. Velký rebound je dobrý na tratě s nízkou přilnavostí, menší rebound je dobrý na tratě s velkou přilnavostí.

Po všech těchto nastaveních je potřeba zkontrolovat světlou výšku podvozku a případně ji nastavit na správnou hodnotu.

ZDROJ HUDY

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: úte bře 10, 2009 6:32 pm
od WIN
FOTO

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: sob říj 31, 2009 8:37 pm
od rokluf
Trochu bych si dovolil opravit Playera 98
Jde o to, že hustému oleji trvá déle než proteče dirkou v talířku, tudíž při zasouvání se nad talířkem udělá slabý přetlak pterý brání dalšímu zasouvání ale jen do chvíle než olej přeteče pod píst a tlaky se vyrovnají.

Pístní tyč vůbec nemusí vyjet. Pokud ji zasuneme a dáme oleji dostatek času k protečení zůstane tyčka zasunutá.

Geometrie tlumiče: Oleji je jedno jak protéká (jestli kolmo dolu nebo do strany) tudíš sklonem se nic nenastaví.
Polohou namontování neměníme tlumič ale pouze zvětšujeme a zmenšujeme rameno páky na které působí síla a dá se tim podle konstrukce podvozku nastavit i světlá výška.

A ještě něco k adhezy:
Adheze (přilnavost) je vlastnost styku ploch dvou materiálů, tedy vlastně schopnost přenášet tečné síly. Ovlivnují ji pouze materiál (kola a asfaltu, tedy součinitel adheze) a přítlak (hmotnost vozu), tlumič na samotnou adhezy nemá vliv. Pouze se snaží omezit kolísání přítlačné síly při propérování

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: ned lis 01, 2009 11:02 am
od Vrakouš
Také bych malinko polemizoval : Když je tlumič uložen více šikmo, chová se jako měkčí, více kolmo je tvrdší.
A adhezi podle mě druhotně ovlivňuje.Jestli je hodně tvrdý, s hustým olejem a tvrdou pružinou a trať bude hrbolatá, tak kolo nebude kopírovat přesně povrch tratí, auto poletí po vrcholcích nerovností a adheze se sníží, auto bde mít snahu jet smykem.
Do určité míry tedy platí, že čím je povrch kvalitnějši, tím může být nastavení tlumičů tvrdší.Na nerovné povrchy použít měkčí.A na šotolinu, skoky atd. použít šikmější uložení tlumičů, kola pak lépe kopírují terén.Proto většina buggy má tlumiče poměrně šikmo uložené.

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: ned lis 01, 2009 11:18 am
od rokluf
No trochu sem o tom v noci zapřemýšlel. Tlumič jako takový se sklonem opravdu nedá nastavit. Stane se pouze to, že při položení a stejném propárování se bude píst tlumiče pohybovat pomaleji a tím se bude tlumič projevovat jako měkčí jelikož olej bude stíhat protékat. To vyplívá ze statické a dynamické charakteristiky tlumiče.

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: úte úno 23, 2010 10:37 pm
od Embie
No sorry, ale já myslím, že se snažíš vyvracet celkem ověřený zkušenosti.
rokluf píše:Trochu bych si dovolil opravit Playera 98
Jde o to, že hustému oleji trvá déle než proteče dirkou v talířku, tudíž při zasouvání se nad talířkem udělá slabý přetlak pterý brání dalšímu zasouvání ale jen do chvíle než olej přeteče pod píst a tlaky se vyrovnají.

Pístní tyč vůbec nemusí vyjet. Pokud ji zasuneme a dáme oleji dostatek času k protečení zůstane tyčka zasunutá.
Zkus ten tlumič ve stlačené poloze dlouho držet, ale pokud bude dobře nastavený, stejně ti vyjede.
rokluf píše: Geometrie tlumiče: Oleji je jedno jak protéká (jestli kolmo dolu nebo do strany) tudíš sklonem se nic nenastaví.
Ano, oleji je jedno, jestli proteka do strany nebo rovně, ale o to tu vubec nejde. Sklonem nastaviš jak piše WIN mimo jiné např. pravě bočni adhezi - auto v zatáčce tlačí více přímo na tlumič (položený) - větší adheze, nebo z většího úhlu na tlumič (kolmý) - menší adheze. A jak píšeš rameno páky tím samozřejmě taky nastavuješ, ale to bych řešil spíše u rally, kdy potřebuješ co největší chod tlumiče.

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: stř úno 24, 2010 11:23 pm
od rokluf
Píšeš vlastně to samý co já.S tlumičem se nic nestane ale kvůli jinému působení sil se může jevit jinak tvrdší nebo měkčí. Jen nevim co je to boční adheze.

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: pát črc 30, 2010 6:49 pm
od mirekj
rokluf píše:Píšeš vlastně to samý co já.S tlumičem se nic nestane ale kvůli jinému působení sil se může jevit jinak tvrdší nebo měkčí. Jen nevim co je to boční adheze.
Adheze, neboli přilnavost k povrchu...
Předo/zadní adheze - to je ta, která se projeví při brzdění/akceleraci. Neboli jak kolo(kola) na daném povrchu moc nebo málo proklouznou...
Boční adheze - to je ta, která působí na kola v zatáčkách, kdy je auto odstředivou silou vytahováno ven ze zatáčky. A to ať pod plynem, při volnoběhu nebo při brzdění. Do okamžiku, než se auťák "utrhne" a nastává smyk.
Chování auta je dáno mnoha okolnostmi: Povrch trati, pneu, vložky pneu, tlumiče, pružiny, geometrie náprav, rozložení hmot a zatížení každého kola, aerodynamika karoserie a další... Je to docela i alchymie a univerzální nastavení auťáku v podstatě neexistuje. Nakonec i proto je ve většině stavebnic, hlavně těch závodních, ta podrobná tabulka a nákresy, kde se vypisuje nastavení auta pro tu kterou trať/závod. Pro amatérské rekreační poježdění ale stačí tyto věci udělat víceméně "od oka".
Aspoň tak to vidím já...
Znalejší doplní...

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: úte říj 12, 2010 9:11 pm
od Pajik_CZ
VIZ pravidla v oranžovým rámečku nahoře. DELETE vše, co sem nepatří.

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: ned říj 09, 2011 1:15 pm
od matikula
mám eště dotaz: má vliv na tlumič pokud je blíž nebo dál od kola???

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: ned říj 09, 2011 1:39 pm
od nesto
Nejde o vzdálenost od kola, ale uložení na rameni, čim dál je od osy otáčení ramene, tim delší dráhy opisuje a tudíš tim menší síly je potřeba k jeho ztlačení ;-)

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: pát říj 21, 2011 9:59 pm
od LARS
Jestli jsem to správně pochopil,co píšeš (čim dál je od středu otáčení ramene, tím menší síly je potřeba k jeho ztlačení ) tak to by byl revoluční průlom v mém selském chápaní teorie páky.

Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ

Napsal: pát říj 21, 2011 10:17 pm
od nesto
Co se ti zase nelíbí? Čim dál od středu otáčení ramena, tim delší dráhu opisuje a selský chápání páky je pořád stejný čim dělší dráha, tim menší síla ;-)
Nevidim důvod, proč ze mě zase dělat blba...