TLUMIČE PÉROVÁNÍ
Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D
Pravidla fóra
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
- WIN
- PROFÍK FÓRA
- Příspěvky: 5123
- Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
- Bydliště: Blansko
- Kontaktovat uživatele:
TLUMIČE PÉROVÁNÍ
TLUMIČE PEROVÁNI popsano nize.
Dekuji za vycerpavajijici odpoved player98
Dekuji za vycerpavajijici odpoved player98
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
Olejove tlumice se lisi od trecich principem funkce. Olejove tlumice, jak nazev napovida, pouzivaji k tlumeni olej. Tlumic se sklada z (odshora)
-cepicky s okem
-membrany
-tela (valce)
-pistni tyce s na sobe kotvenym "talirkem"
-tesneni (O-krouzku)
-spodniho vicka
-spodniho oka
Strucny popis funkce tlumice
V jeho tele je olej, ktery prochazi skrze (pri tlumeni) pohybujici se "talirek" na pistni tyci. Tim, ze se tento celek zasouva a vysouva z a do tela tlumice s olejem, se meni tlak v tlumici, respektive jeho vzduchove kapse mezi membranou a cepickou, protoze jak znamo, kapalina je nestlacitelna, tak se tlak oleje nemeni. Tento jev zpusobuje samovolne vyjeti pistni tyce z tlumice (bez pomoci pruziny). Ta je ovsem nezbytna, protoze tlak v cepicce nema takovou silu, aby auto udrzel bez ni.
Jak pozname, ze tlumic funguje jak ma
u onroadovych aut se vseobecne po plneni zavira s vytazenou pistni tyci, takze
-kdyz stlacime tlumic bez pruziny, mela by se pistni tyc vratit do puvodni polohy
u offroadovych a nekterych rally aut se tlumic plni se zatazenou pistni tyci, protoze by tlak v membrane byl moc velky, a tak by tlumic nesel, temer ani v ruce, stlacit -> byl by moc tvrdy. Napriklad ja plnim tlumice na mem stadium trucku tak, aby vyjela pistni tyc jen do cca 50ti % jeji delky. Toto nastaveni se mi osvedcilo jako nejlepsi kompromis mezi jizdnimi a skokanskymi zamery.
Jak menit tvrdost tlumeni
-hustotou oleje (cim hustsi, tim tvrdsi tlumeni)
-velikosti a poctem der v "talirku", kterymi proteka olej
Jak menit prubeh pruzeni, a tim padem i tlumeni
-geometrii tlumicu - jejich sklonem (cim polozenejsi - malo stlacene=mekci, stlacenejsi=tvrdsi)
- jejich polohou namontovani - bliz ke kolu (nahore i dole), tim tvrdsi
Treci tlumice
vlastne nejsou vubec tlumice (netlumi). Skladaji se ze 2 casti, ktere do sebe zajizdi, okolo kterych je pruzina. Funguji vlastne jako "drzak/ukotveni pruziny"
Doporuciji jako jeden z prvnich levelu tuningu zakoupeni olejovych tlumicu, maji dost velky vliv na chovani auta.
-cepicky s okem
-membrany
-tela (valce)
-pistni tyce s na sobe kotvenym "talirkem"
-tesneni (O-krouzku)
-spodniho vicka
-spodniho oka
Strucny popis funkce tlumice
V jeho tele je olej, ktery prochazi skrze (pri tlumeni) pohybujici se "talirek" na pistni tyci. Tim, ze se tento celek zasouva a vysouva z a do tela tlumice s olejem, se meni tlak v tlumici, respektive jeho vzduchove kapse mezi membranou a cepickou, protoze jak znamo, kapalina je nestlacitelna, tak se tlak oleje nemeni. Tento jev zpusobuje samovolne vyjeti pistni tyce z tlumice (bez pomoci pruziny). Ta je ovsem nezbytna, protoze tlak v cepicce nema takovou silu, aby auto udrzel bez ni.
Jak pozname, ze tlumic funguje jak ma
u onroadovych aut se vseobecne po plneni zavira s vytazenou pistni tyci, takze
-kdyz stlacime tlumic bez pruziny, mela by se pistni tyc vratit do puvodni polohy
u offroadovych a nekterych rally aut se tlumic plni se zatazenou pistni tyci, protoze by tlak v membrane byl moc velky, a tak by tlumic nesel, temer ani v ruce, stlacit -> byl by moc tvrdy. Napriklad ja plnim tlumice na mem stadium trucku tak, aby vyjela pistni tyc jen do cca 50ti % jeji delky. Toto nastaveni se mi osvedcilo jako nejlepsi kompromis mezi jizdnimi a skokanskymi zamery.
Jak menit tvrdost tlumeni
-hustotou oleje (cim hustsi, tim tvrdsi tlumeni)
-velikosti a poctem der v "talirku", kterymi proteka olej
Jak menit prubeh pruzeni, a tim padem i tlumeni
-geometrii tlumicu - jejich sklonem (cim polozenejsi - malo stlacene=mekci, stlacenejsi=tvrdsi)
- jejich polohou namontovani - bliz ke kolu (nahore i dole), tim tvrdsi
Treci tlumice
vlastne nejsou vubec tlumice (netlumi). Skladaji se ze 2 casti, ktere do sebe zajizdi, okolo kterych je pruzina. Funguji vlastne jako "drzak/ukotveni pruziny"
Doporuciji jako jeden z prvnich levelu tuningu zakoupeni olejovych tlumicu, maji dost velky vliv na chovani auta.
TRF416X, Mazda 6 Speed, SP2.0LPF, SP13.5, Z590, Nosram LiPo 5300 28C
Ultramat 12, DX 3.0
Ultramat 12, DX 3.0
- WIN
- PROFÍK FÓRA
- Příspěvky: 5123
- Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
- Bydliště: Blansko
- Kontaktovat uživatele:
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
Nastavování pružin
Nastavování tuhosti pružin je nejjednodušším prvkem, který lze nastavit. Mění se výměnou pružin.
Tvrdší pružiny na dané nápravě způsobí méně adheze. Měkčí pružiny způsobí více adheze.
Ztvrzením přední i zadní nápravy se auto stane více citlivější na řízení a může se snížit celková adheze, ale nebude se tak naklánět. Změkčení auta způsobí pomalejší reakce auta, menší naklánění a více adheze.
Přední pružiny se nastavují vždy o něco tužší než zadní pružiny.
Poloha tlumičů
Další nastavení, je nastavení polohy tlumičů. Tlumiče můžeme pokládat, což způsobí, že auto bude mít na dané nápravě více boční přilnavosti, ale bude pomaleji reagovat na naše povely. Při stavění tlumičů, bude menší boční adheze, ale auto bude rychleji reagovat.
Většinou se nastavují přední tlumiče více postavené než zadní, protože potřebujeme aby auto dostatečně rychle reagovalo a aby na zadní nápravě byla dostatečná adheze.
Olej v tlumičích a nastavení průtoku
Nastavování průtoku v tlumičích se provádí pomocí změny počtu otvorů v pístu tlumiče.
Více otevřených otvorů, chod tlumiče je měkčí a rychlejší. Zvýší se na dané nápravě adheze. Méně otevřených otvorů, chod tlumiče bude pomalejší a tužší. Sníží se adheze.
Rebound
Jde o nastavení, které se dříve příliš mnoho nepoužívalo. Tímto nastavením se nastavuje, jak moc vyjede píst tlumiče po úplném stisknutí tlumiče (bez pružiny). Po naplnění tlumičů by měl píst vyjet na maximální hodnotu. Tuto hodnotu lze nastavit. Velký rebound je dobrý na tratě s nízkou přilnavostí, menší rebound je dobrý na tratě s velkou přilnavostí.
Po všech těchto nastaveních je potřeba zkontrolovat světlou výšku podvozku a případně ji nastavit na správnou hodnotu.
ZDROJ HUDY
Nastavování tuhosti pružin je nejjednodušším prvkem, který lze nastavit. Mění se výměnou pružin.
Tvrdší pružiny na dané nápravě způsobí méně adheze. Měkčí pružiny způsobí více adheze.
Ztvrzením přední i zadní nápravy se auto stane více citlivější na řízení a může se snížit celková adheze, ale nebude se tak naklánět. Změkčení auta způsobí pomalejší reakce auta, menší naklánění a více adheze.
Přední pružiny se nastavují vždy o něco tužší než zadní pružiny.
Poloha tlumičů
Další nastavení, je nastavení polohy tlumičů. Tlumiče můžeme pokládat, což způsobí, že auto bude mít na dané nápravě více boční přilnavosti, ale bude pomaleji reagovat na naše povely. Při stavění tlumičů, bude menší boční adheze, ale auto bude rychleji reagovat.
Většinou se nastavují přední tlumiče více postavené než zadní, protože potřebujeme aby auto dostatečně rychle reagovalo a aby na zadní nápravě byla dostatečná adheze.
Olej v tlumičích a nastavení průtoku
Nastavování průtoku v tlumičích se provádí pomocí změny počtu otvorů v pístu tlumiče.
Více otevřených otvorů, chod tlumiče je měkčí a rychlejší. Zvýší se na dané nápravě adheze. Méně otevřených otvorů, chod tlumiče bude pomalejší a tužší. Sníží se adheze.
Rebound
Jde o nastavení, které se dříve příliš mnoho nepoužívalo. Tímto nastavením se nastavuje, jak moc vyjede píst tlumiče po úplném stisknutí tlumiče (bez pružiny). Po naplnění tlumičů by měl píst vyjet na maximální hodnotu. Tuto hodnotu lze nastavit. Velký rebound je dobrý na tratě s nízkou přilnavostí, menší rebound je dobrý na tratě s velkou přilnavostí.
Po všech těchto nastaveních je potřeba zkontrolovat světlou výšku podvozku a případně ji nastavit na správnou hodnotu.
ZDROJ HUDY
- WIN
- PROFÍK FÓRA
- Příspěvky: 5123
- Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
- Bydliště: Blansko
- Kontaktovat uživatele:
- rokluf
- Nováček
- Příspěvky: 68
- Registrován: pát říj 23, 2009 12:45 pm
- Bydliště: Praha 4 podolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
Trochu bych si dovolil opravit Playera 98
Jde o to, že hustému oleji trvá déle než proteče dirkou v talířku, tudíž při zasouvání se nad talířkem udělá slabý přetlak pterý brání dalšímu zasouvání ale jen do chvíle než olej přeteče pod píst a tlaky se vyrovnají.
Pístní tyč vůbec nemusí vyjet. Pokud ji zasuneme a dáme oleji dostatek času k protečení zůstane tyčka zasunutá.
Geometrie tlumiče: Oleji je jedno jak protéká (jestli kolmo dolu nebo do strany) tudíš sklonem se nic nenastaví.
Polohou namontování neměníme tlumič ale pouze zvětšujeme a zmenšujeme rameno páky na které působí síla a dá se tim podle konstrukce podvozku nastavit i světlá výška.
A ještě něco k adhezy:
Adheze (přilnavost) je vlastnost styku ploch dvou materiálů, tedy vlastně schopnost přenášet tečné síly. Ovlivnují ji pouze materiál (kola a asfaltu, tedy součinitel adheze) a přítlak (hmotnost vozu), tlumič na samotnou adhezy nemá vliv. Pouze se snaží omezit kolísání přítlačné síly při propérování
Jde o to, že hustému oleji trvá déle než proteče dirkou v talířku, tudíž při zasouvání se nad talířkem udělá slabý přetlak pterý brání dalšímu zasouvání ale jen do chvíle než olej přeteče pod píst a tlaky se vyrovnají.
Pístní tyč vůbec nemusí vyjet. Pokud ji zasuneme a dáme oleji dostatek času k protečení zůstane tyčka zasunutá.
Geometrie tlumiče: Oleji je jedno jak protéká (jestli kolmo dolu nebo do strany) tudíš sklonem se nic nenastaví.
Polohou namontování neměníme tlumič ale pouze zvětšujeme a zmenšujeme rameno páky na které působí síla a dá se tim podle konstrukce podvozku nastavit i světlá výška.
A ještě něco k adhezy:
Adheze (přilnavost) je vlastnost styku ploch dvou materiálů, tedy vlastně schopnost přenášet tečné síly. Ovlivnují ji pouze materiál (kola a asfaltu, tedy součinitel adheze) a přítlak (hmotnost vozu), tlumič na samotnou adhezy nemá vliv. Pouze se snaží omezit kolísání přítlačné síly při propérování
stroj: Plasma edge DF-02
régl: Carson Dragster Motor: Carson 12T
Hitec Aggressor 3ch 40 FM
régl: Carson Dragster Motor: Carson 12T
Hitec Aggressor 3ch 40 FM
- Vrakouš
- EXPERT na rady
- Příspěvky: 4828
- Registrován: sob čer 23, 2007 11:27 am
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
Také bych malinko polemizoval : Když je tlumič uložen více šikmo, chová se jako měkčí, více kolmo je tvrdší.
A adhezi podle mě druhotně ovlivňuje.Jestli je hodně tvrdý, s hustým olejem a tvrdou pružinou a trať bude hrbolatá, tak kolo nebude kopírovat přesně povrch tratí, auto poletí po vrcholcích nerovností a adheze se sníží, auto bde mít snahu jet smykem.
Do určité míry tedy platí, že čím je povrch kvalitnějši, tím může být nastavení tlumičů tvrdší.Na nerovné povrchy použít měkčí.A na šotolinu, skoky atd. použít šikmější uložení tlumičů, kola pak lépe kopírují terén.Proto většina buggy má tlumiče poměrně šikmo uložené.
A adhezi podle mě druhotně ovlivňuje.Jestli je hodně tvrdý, s hustým olejem a tvrdou pružinou a trať bude hrbolatá, tak kolo nebude kopírovat přesně povrch tratí, auto poletí po vrcholcích nerovností a adheze se sníží, auto bde mít snahu jet smykem.
Do určité míry tedy platí, že čím je povrch kvalitnějši, tím může být nastavení tlumičů tvrdší.Na nerovné povrchy použít měkčí.A na šotolinu, skoky atd. použít šikmější uložení tlumičů, kola pak lépe kopírují terén.Proto většina buggy má tlumiče poměrně šikmo uložené.
CHASSIS: X-ray T1R , TB-01 v plném tuningu :tamiya: TT-01 v tuningu, TL-01 Monster Truck, TL-01 Hummer,HPI F1 atd... KAROSERIE: VW Golf V, Subaru WRC, Fabia WRC a Kit S1600,Octavia WRC,Lancia Stratos HF, Š 130 RS, Trabant 601; VYSÍLAĆ: Futaba Megatech
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z
- rokluf
- Nováček
- Příspěvky: 68
- Registrován: pát říj 23, 2009 12:45 pm
- Bydliště: Praha 4 podolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
No trochu sem o tom v noci zapřemýšlel. Tlumič jako takový se sklonem opravdu nedá nastavit. Stane se pouze to, že při položení a stejném propárování se bude píst tlumiče pohybovat pomaleji a tím se bude tlumič projevovat jako měkčí jelikož olej bude stíhat protékat. To vyplívá ze statické a dynamické charakteristiky tlumiče.
stroj: Plasma edge DF-02
régl: Carson Dragster Motor: Carson 12T
Hitec Aggressor 3ch 40 FM
régl: Carson Dragster Motor: Carson 12T
Hitec Aggressor 3ch 40 FM
- Embie
- Píšu fakt hodně
- Příspěvky: 762
- Registrován: stř zář 05, 2007 8:30 pm
- Bydliště: Havlíčkobrodsko+Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
No sorry, ale já myslím, že se snažíš vyvracet celkem ověřený zkušenosti.
Zkus ten tlumič ve stlačené poloze dlouho držet, ale pokud bude dobře nastavený, stejně ti vyjede.rokluf píše:Trochu bych si dovolil opravit Playera 98
Jde o to, že hustému oleji trvá déle než proteče dirkou v talířku, tudíž při zasouvání se nad talířkem udělá slabý přetlak pterý brání dalšímu zasouvání ale jen do chvíle než olej přeteče pod píst a tlaky se vyrovnají.
Pístní tyč vůbec nemusí vyjet. Pokud ji zasuneme a dáme oleji dostatek času k protečení zůstane tyčka zasunutá.
Ano, oleji je jedno, jestli proteka do strany nebo rovně, ale o to tu vubec nejde. Sklonem nastaviš jak piše WIN mimo jiné např. pravě bočni adhezi - auto v zatáčce tlačí více přímo na tlumič (položený) - větší adheze, nebo z většího úhlu na tlumič (kolmý) - menší adheze. A jak píšeš rameno páky tím samozřejmě taky nastavuješ, ale to bych řešil spíše u rally, kdy potřebuješ co největší chod tlumiče.rokluf píše: Geometrie tlumiče: Oleji je jedno jak protéká (jestli kolmo dolu nebo do strany) tudíš sklonem se nic nenastaví.
- rokluf
- Nováček
- Příspěvky: 68
- Registrován: pát říj 23, 2009 12:45 pm
- Bydliště: Praha 4 podolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
Píšeš vlastně to samý co já.S tlumičem se nic nestane ale kvůli jinému působení sil se může jevit jinak tvrdší nebo měkčí. Jen nevim co je to boční adheze.
stroj: Plasma edge DF-02
régl: Carson Dragster Motor: Carson 12T
Hitec Aggressor 3ch 40 FM
régl: Carson Dragster Motor: Carson 12T
Hitec Aggressor 3ch 40 FM
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
Adheze, neboli přilnavost k povrchu...rokluf píše:Píšeš vlastně to samý co já.S tlumičem se nic nestane ale kvůli jinému působení sil se může jevit jinak tvrdší nebo měkčí. Jen nevim co je to boční adheze.
Předo/zadní adheze - to je ta, která se projeví při brzdění/akceleraci. Neboli jak kolo(kola) na daném povrchu moc nebo málo proklouznou...
Boční adheze - to je ta, která působí na kola v zatáčkách, kdy je auto odstředivou silou vytahováno ven ze zatáčky. A to ať pod plynem, při volnoběhu nebo při brzdění. Do okamžiku, než se auťák "utrhne" a nastává smyk.
Chování auta je dáno mnoha okolnostmi: Povrch trati, pneu, vložky pneu, tlumiče, pružiny, geometrie náprav, rozložení hmot a zatížení každého kola, aerodynamika karoserie a další... Je to docela i alchymie a univerzální nastavení auťáku v podstatě neexistuje. Nakonec i proto je ve většině stavebnic, hlavně těch závodních, ta podrobná tabulka a nákresy, kde se vypisuje nastavení auta pro tu kterou trať/závod. Pro amatérské rekreační poježdění ale stačí tyto věci udělat víceméně "od oka".
Aspoň tak to vidím já...
Znalejší doplní...
-
- Píšu nejvíc
- Příspěvky: 3827
- Registrován: pát srp 07, 2009 5:30 pm
- Bydliště: Ústí nad Orlicí
- Kontaktovat uživatele:
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
VIZ pravidla v oranžovým rámečku nahoře. DELETE vše, co sem nepatří.
Oficiálně jsem s modelařinou skončil, proto jsem si koupil stavebnici MB Actros
Čeština je sice freeware, ale není opensource !!!
Svoje názory nemění jen blbec a mrtvola....
Čeština je sice freeware, ale není opensource !!!
Svoje názory nemění jen blbec a mrtvola....
- matikula
- Píšu hodně
- Příspěvky: 320
- Registrován: sob dub 24, 2010 3:37 pm
- Bydliště: Dolany u Olomouce
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
mám eště dotaz: má vliv na tlumič pokud je blíž nebo dál od kola???
RALLY: xray t2 008 (rally)
maverick 2.4ghz
bluebird 621dmg
combo ezrun 13t+hobbywing 35A sl
lipo zippy 4000mah 25c
maverick 2.4ghz
bluebird 621dmg
combo ezrun 13t+hobbywing 35A sl
lipo zippy 4000mah 25c
- nesto
- Píšu nejvíc
- Příspěvky: 952
- Registrován: pon led 03, 2011 11:40 pm
- Bydliště: Slaný
- Kontaktovat uživatele:
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
Nejde o vzdálenost od kola, ale uložení na rameni, čim dál je od osy otáčení ramene, tim delší dráhy opisuje a tudíš tim menší síly je potřeba k jeho ztlačení
Naposledy upravil(a) nesto dne pát říj 21, 2011 11:00 pm, celkem upraveno 1 x.
RC Dorifto
...:::Toyota Supra:::...
...:::Toyota Supra:::...
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
Jestli jsem to správně pochopil,co píšeš (čim dál je od středu otáčení ramene, tím menší síly je potřeba k jeho ztlačení ) tak to by byl revoluční průlom v mém selském chápaní teorie páky.
RC DRIFTMECHANICS LIBEREC
̿ ̿̿ ̿̿ ̿ ̿̿'̿̿\̵͇̿̿\--(•̪●)--/̵͇̿̿/'̿̿ ̿ ̿
̿ ̿̿ ̿̿ ̿ ̿̿'̿̿\̵͇̿̿\--(•̪●)--/̵͇̿̿/'̿̿ ̿ ̿
- nesto
- Píšu nejvíc
- Příspěvky: 952
- Registrován: pon led 03, 2011 11:40 pm
- Bydliště: Slaný
- Kontaktovat uživatele:
Re: TLUMIČE PÉROVÁNÍ
Co se ti zase nelíbí? Čim dál od středu otáčení ramena, tim delší dráhu opisuje a selský chápání páky je pořád stejný čim dělší dráha, tim menší síla
Nevidim důvod, proč ze mě zase dělat blba...
Nevidim důvod, proč ze mě zase dělat blba...
RC Dorifto
...:::Toyota Supra:::...
...:::Toyota Supra:::...