Záklon rejdového čepu

všechno co se týče RC souprav, podvozku, elektrotechniky ...

Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D

Pravidla fóra
V sekci VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC- nechť píše jen ten, kdo se dokaže odborně vyjádřit o dané problematice. Všechna nesmyslná témata a odpovědi či individuální dotazy budou smazány.
Odpovědět
Uživatelský avatar
WIN
PROFÍK FÓRA
PROFÍK FÓRA
Příspěvky: 5123
Registrován: pát úno 17, 2006 12:16 pm
Bydliště: Blansko
Kontaktovat uživatele:

Záklon rejdového čepu

Příspěvek od WIN »

ZÁKLON „REJDOVÉHO ČEPU“

ZÁKLON „REJDOVÉHO ČEPU“ – TEORIE
Záklon „rejdového čepu“ označuje přední/zadní úhel předního řídícího bloku vzhledem ke kolmici k zemi. Tento úhel ovlivňuje tah při jízdě bez plynu a s plynem, protože podle jeho velikosti se auto více či méně naklání. Obecně platí, že menší hodnota záklonu (více kolmý) je vhodnější pro kluzké, nestálé a tvrdé povrchy; a větší záklon „rejdového čepu“ úhel (více šikmý) naopak pro hladké povrchy s vysokou trakcí.

PŘÍKLON/ODKLON KOL VERSUS ZÁKLON „REJDOVÉHO ČEPU“
Záklon „rejdového čepu“ je celý o stykové ploše pneumatik – udržuje co největší povrch pneu na zemi. Příklon/odklon kol a záklon „rejdového čepu“ spolu souvisejí tak, že záklon udává SKUTEČNOU změnu ÚHLU PŘÍKLONU/ODKLONU KOL při natáčení předních kol.

Větší úhel záklonu (šikmější) způsobuje zvětšující se stáčení předních pneumatik ve směru zatáčky, jak se kola otáčejí. Čím větší (šikmější) je úhel záklonu, tím dojde k většímu zvětšení skutečného úhlu příklonu/odklonu při zatáčení kol; a to proto, že horní části obou kol se naklánějí směrem k vnitřní straně zatáčky. Při správném nastavení úhlu záklonu „rejdového čepu“ se zvětšit tah auta, ale je-li úhel příliš veliký, pneumatiky jedou pouze po vnitřních hranách, zmenšuje se jejich styková plocha a tím i záběr.

Můžete jej porovnat se statickým (klidovým) úhlem příklonu/odklonu kol, který je nastaven na autě, které je v klidu, na rovném povrchu a s koly ve směru jízdu. Velikost statického úhlu ovlivňuje především vnější kola, protože ta nesou převážnou část zatížení při zatáčení. Velikost předního úhlu příklonu/odklonu nutného k zachování maximální kontaktu pneumatiky s dráhou velkou měrou závisí právě na nastavení úhlu záklonu „rejdového čepu“. Větší úhel záklonu (šikmější) vyžaduje menší statický úhel příklonu/odklonu, zatímco menší úhel záklonu (kolmější) vyžaduje větší statický úhel příklonu/odklonu. Zkontrolujte, jak pneumatiky po upravení úhlu záklonu sedí, a je-li potřeba, nastavte statický úhel příklonu/odklonu znovu, dokud pneumatiky nebudou sedět podle Vašich představ.

Význam úhlu příklonu/odklonu kol spočívá rovněž v tom, že naklání podvozek při zatáčení kol. Čím větší je úhel záklonu (šikmější), tím více vnitřní kola ve středu zatáčky nadzvednou vnitřní část podvozku. Tím se podvozek naklání dolů a směrem ven, při současném přenášení váhy na vnější kola.

VÝSLEDKY SEŘÍZENÍ ÚHLU ZÁKLONU „REJDOVÉHO ČEPU“
MENŠÍ ÚHEL ZÁKLONU „REJDOVÉHO ČEPU“
(více kolmý)
• Zmenšuje se stabilita při jízdě přímým směrem.
• Více zatáčí při nájezdu do zatáčky.
• Méně zatáčí ve středu zatáčky a výjezdu z ní.

VĚTŠÍ ÚHEL ZÁKLONU „REJDOVÉHO ČEPU“
(šikmější)
• Zvětšuje se stabilita při jízdě přímým směrem.
• Méně zatáčí při nájezdu do zatáčky.
• Více zatáčí ve středu zatáčky a výjezdu z ní.

Mějte na paměti, že záleží i na povrchu trati a tvrdosti pneumatik, protože se účinky seřízení mohou lišit; například tím, že vždy dosáhnete většího rejdu při větším úhlu záklonu. Platí to hlavně pro tratě s vysokou trakcí a/nebo pro měkké pneumatiky.


ZÁKLON „REJDOVÉHO ČEPU“ – SEŘÍZENÍ
Chcete-li změnit velikost předního úhlu záklonu na T2, musíte vyměnit C-huby s jinými hodnotami úhlu záklonu. Velikost úhlu by měla být na levé a pravé straně stejná.
www.ceskyautoporadce.cz
tamiyaforum.cz
GLOBALFOL s.r.o.
Odpovědět

Zpět na „VYSVĚTLENÍ POJMŮ O RC“