Opravy lexanových karoserií.

Tutoriály aneb navody na výrobu něčeho

Moderátoři: rotruck, Jirkacbx, Loupák83, tjjack, Honza D

Uživatelský avatar
Vrakouš
EXPERT na rady
EXPERT na rady
Příspěvky: 4828
Registrován: sob čer 23, 2007 11:27 am
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od Vrakouš »

V této sekci už článek o opravě karoserií je, ale staršího data, jeho autor už bohužel na fórum nechodí a fotky nejsou funkční.A protože se na mě dost lidí soukromě obrací na rady a porady, tak se pokusím několika fotkami způsob, jak karoserie opravovat nastínit.
Používám 2 druhy lepidel.Na menší opravy - praskliny, kde nechybí materiál lze využít UHUallplast,na větší opravy používám dvousložkový 60min. Epoxid.

Obrázek

UHU funkuje podobně jako lepidla na Kittové modely.Mírně dokáže lexan naleptat a prasklinu spojí.Pro větší pevnost doporučuji přes prasklinu nalepit kousek lexanu nebo blistru.
Takto jsem například prodloužil kryt na X-raye.POZOR, toto lepidlo naleptá i barvu, takže se nevyhnete opravě laku.
Malé praskliny se dají opravit i Epoxidem, který barvu nenaleptává.Před lepením je nutno lexan perfektně odmastit, doporučuji nejprve technický benzín a potom líh.

Obrázek

Větší opravy, kde chybí kusy materiálu používám Epoxid.Nejprve z karoserie sundejte zbytky pásky, pokud jste jí měli podlepenou, hlavně benzínem řádně sundat zbytky lepu z pásky.Poté ještě odmastit lihem.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Potom veškeré praskliny a díry zvenku zakryji papírovou páskou, nikde nesmí zůstat mezery.Jednak páska drží kastli tvar, a zároveň vlastně slouží jako forma, do které se Epoxid odlévá.

Obrázek

Obrázek

Po zalepení začnu nanášet Epoxid.Tady pozor, je tekutý a teče.Proto vždy lepím jen jednu stranu auta, postupně.Po nanesení Epoxidu vždy přelepím i zevnitř, auto musí zůstat ležet na lepené straně minimálně 12 hod než Epoxid zaschne.( Jestliže tedy např. lepím čumák, tak nechám 12 hod kastli stát na čumáku, opřenou o zeď, aby mi Epoxid nevytekl z lepeného místa.)
Po zaschnutí sundám pásku zevnitř a zkontroluji.U větších oprav bývají bubliny a celý postup je nutno opakovat.Takto postupně udělám všechny strany, kde jsou opravy potřeba.Pásku z venku sundavám až nakonec.

Obrázek

Obrázek

Po opravě by to mělo vypadat asi takto :

Obrázek

Obrázek

Dají se takto např. zalepit i otvory po sloupcích karoserie při změně podvozku.Po zalepení doporučuji opravené místo opatrně přebrousit, v případě potřeby i překytovat.

Obrázek

Jak je patrné, po zalepení je nutné opravit lak a dekory.Nejjednodušší a nejdražší je stříknout kastli z venku a koupit nové polepy.Já to většinou řešil jen opravou vlasovými štětečky.Nejen původní barvu, ale i "válečné zbarvení" jsem dělal štětečkem.Chce to trpělivost, a připravte se na to, že vás budou bolet záda i oči.Tímto stylem jsem opravil i rámečky kolem oken, což je v případě Š 130 RS práce "pro vraha".Ale vyplatí se, dekory stojí 650,- kč a takto jsem se jejich nákupu vyhnul.

Obrázek

Obrázek

Auto sice nevypadá jako nové, ale k závoďáku patina patří. :mrgreen:

U ještě většího poškození se nevyhnete vytvoření nového dílu, např. předního nárazníku.

Obrázek

Obrázek

Zde jsem nárazník udělal z kladívkové čtvrtky.Doporučuji v případě potřeby slepit 2 čtvtky k sobě.Epoxidem jsem nalepil nárazník na původní místo a přestříkal z venku autolakem.Nejprve 3 - 4 vrstvy základovky.Jen malé, jako když stříkáte lexan.Když dáte velkou vrstvu, barva začne papír rozmáčet a ten začne poštět chlupy a pucky buničiny.Už se toho nezbavíte, povrch je hnusný a můžete začít znovu, tak pozor.
Když se papír překryje základovkou, stříkám 3 vrsvy vrchního laku.Doporučuji štětcem natřít díl i zevnitř, barva působí jako impregnace když jezdíte za mokra, aby se papír nenamočil.

Obrázek

Obrázek

Co na závěr ? Než se do opravy pustíte, pouvažujte, zda se oprava vyplatí.Je to dosti pracné, a je nutno si uvědomit, že už karoserie přeci jen nevydrží při nárazu tolik, co nová, a většinou přes veškerou snahu ani nevypadá jako nová.Vyplatí se to hlavně na vzácných kastlích, které už nejsou k sehnání, případně na těch, na kterých vám opravdu záleží.
Rozhodli jste se, že se do toho pustíte ? Tak ať se zadaří. :wink: :dance:
CHASSIS: X-ray T1R Obrázek, TB-01 v plném tuningu :tamiya: TT-01 v tuningu, TL-01 Monster Truck, TL-01 Hummer,HPI F1 atd... KAROSERIE: VW Golf V, Subaru WRC, Fabia WRC a Kit S1600,Octavia WRC,Lancia Stratos HF, Š 130 RS, Trabant 601; VYSÍLAĆ: Futaba Megatech
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z
tjjack
Finanční podpora fóra
Finanční podpora fóra
Příspěvky: 3229
Registrován: pát dub 03, 2009 5:16 pm
Bydliště: Litvínov

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od tjjack »

dokonalej článek Vrakouši :clap: :clap: :clap: , jenom doufam že tenhle návod nebudu potřebovat....
:tamiya: TRF416we (Team Novak Pulse + Ballistic 8,5t)
TLR 22SCT (Team Novak Havoc Pro SC + Ballistic 13,5t)
Mex-I D90 → Plísňák Cabrio (DSYS 54A + Big Block Special)
HAJZLTEAM
Uživatelský avatar
rcrtgriffin
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1003
Registrován: sob bře 27, 2010 10:32 pm
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od rcrtgriffin »

Já jsem ho právě využil na tátově Lancii Deltě HF Integrale od Tamiye, jak každý ví, tak tahle kastle zrovna svojí pevností nevyniká (byla kupovaná už předlakovaná a ty jsou obzvláště křehké).

Už byla sice předmlácená a už jednou narychlo spravovaná (odřezky lexanu a chemopren), ale teď při ježdění dostala ještě víc zabrat...
Takže jsem se pustil do renovace, odstranil lepící pásky, lepidlo a odřezky lexanu, zvenku kastli v místech popraskání vymaskoval, popřípadně přilepil páskou oddělené kousky.
Potom jsem si připravil Epoxy 30 (30 min) a začal přilepením utržených částí lexanu, když úlomky byly přilepené, začal jsem s lepením zbytku prasklin a výsledek můžete vidět na fotkách, které jsou na rajčeti...
http://rcrtgriffin.rajce.net/oprava_kastle_Lancia
http://rcrtgriffin.webnode.cz/ Griffin rc rally team; Adapta Czech team
Tamiya TRF416weRally Ford Fiesta RS WRC; MadMads
RWD rally car Fiat 131 Abarth
Uživatelský avatar
Vrakouš
EXPERT na rady
EXPERT na rady
Příspěvky: 4828
Registrován: sob čer 23, 2007 11:27 am
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od Vrakouš »

Slušná práce. :clap: Ještě si trochu pohrát s barvou a štětečkem. Ale pozor, nikdy už to nebude tak pevné jako původně, tak nebourat. :wink: :lol:
CHASSIS: X-ray T1R Obrázek, TB-01 v plném tuningu :tamiya: TT-01 v tuningu, TL-01 Monster Truck, TL-01 Hummer,HPI F1 atd... KAROSERIE: VW Golf V, Subaru WRC, Fabia WRC a Kit S1600,Octavia WRC,Lancia Stratos HF, Š 130 RS, Trabant 601; VYSÍLAĆ: Futaba Megatech
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z
Uživatelský avatar
rcrtgriffin
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1003
Registrován: sob bře 27, 2010 10:32 pm
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od rcrtgriffin »

jo tak to je jasné, já jsem jen chtěl, aby měl táta něco na poličku a jako vánoční výzdoba byla taky pěkná :lol: :lol:
s barvama si zatím hrát nebudu, to si když tak může pohrát táta
http://rcrtgriffin.webnode.cz/ Griffin rc rally team; Adapta Czech team
Tamiya TRF416weRally Ford Fiesta RS WRC; MadMads
RWD rally car Fiat 131 Abarth
Uživatelský avatar
malousek
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 492
Registrován: pon kvě 03, 2010 6:23 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od malousek »

nevím jestli se do turiálu smí vkládat dotazy tak kdyžtak to smažte. Můj dotaz se týká lepidla. Mám kastli robitronic mantis a je silně opotřebovaná, hodně popraskaná. Když bych použil epoxid, tak se bojím jeho tvrdosti, a při kotrmelcích že by to prasklo. Tak sem se chtěl zeptat jestli není nějaký jiná alternativa běžným lepidlem, které nebude tak tvrdé/křehké.
Děkuji
losi 8ight-t elektro konverze
combo mamba monster v3 2200kv
optic 6, hyperion eos 0606i, robitroni tl-3c, zippy 5000mAh 4s 30C
+ samokřídlo, ice glizer, nějaké ty lodě, vrťas t-rex 450 pro
bylo: robitronic mantis 1/8 truggy elektro konverze, tamiya df-02 brushless, team losi micro-desert.
Uživatelský avatar
rcrtgriffin
Píšu nejvíc
Píšu nejvíc
Příspěvky: 1003
Registrován: sob bře 27, 2010 10:32 pm
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od rcrtgriffin »

na slepeni skodovky od airdesign jsem pouzil chemopren, ale to nevim jak by bylo pevne.
http://rcrtgriffin.webnode.cz/ Griffin rc rally team; Adapta Czech team
Tamiya TRF416weRally Ford Fiesta RS WRC; MadMads
RWD rally car Fiat 131 Abarth
Uživatelský avatar
lowendead
Finanční podpora fóra
Finanční podpora fóra
Příspěvky: 858
Registrován: čtv bře 26, 2009 3:34 pm
Bydliště: Jižní Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od lowendead »

podlepit prošívanou páskou... když ji dobře odmastíš (kastli) tak ji nemáš šanci (pásku) jen tak ježděním sundat a přitom kastle bude krásně držet :)
Tamiya TA05
TeamC TS2TE
Uživatelský avatar
malousek
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 492
Registrován: pon kvě 03, 2010 6:23 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od malousek »

ok díky moc ta prošívaná páska to je taková ta stříbrná co používají ve filmech na svázání rukojmí :) :?: :?:
losi 8ight-t elektro konverze
combo mamba monster v3 2200kv
optic 6, hyperion eos 0606i, robitroni tl-3c, zippy 5000mAh 4s 30C
+ samokřídlo, ice glizer, nějaké ty lodě, vrťas t-rex 450 pro
bylo: robitronic mantis 1/8 truggy elektro konverze, tamiya df-02 brushless, team losi micro-desert.
Uživatelský avatar
lowendead
Finanční podpora fóra
Finanční podpora fóra
Příspěvky: 858
Registrován: čtv bře 26, 2009 3:34 pm
Bydliště: Jižní Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od lowendead »

Tamiya TA05
TeamC TS2TE
Uživatelský avatar
Vrakouš
EXPERT na rady
EXPERT na rady
Příspěvky: 4828
Registrován: sob čer 23, 2007 11:27 am
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od Vrakouš »

Je prostě nutné si uvědomit, na co chcete poškozenou karoserii nadále používat. Tréninkové, případně závodní kastličky se většinou jen slepí profipáskou. Nevypadá to pěkně, ale účel splní. Opravy které jsem popisoval jsou spíš na vzácnější karoserie, které používáte na různé předváděcí akce, nejdou již sehnat, apod. Jejich závodní použití je již problematické, pevnost již není taková. Ještě tak pro rally, tam přeci jen karoserie tolik netrpí, odjet s jednou karoserií 2 až 3 sezóny je běžné.
Při opravách přeji mnoho úspěchů. :wink:
CHASSIS: X-ray T1R Obrázek, TB-01 v plném tuningu :tamiya: TT-01 v tuningu, TL-01 Monster Truck, TL-01 Hummer,HPI F1 atd... KAROSERIE: VW Golf V, Subaru WRC, Fabia WRC a Kit S1600,Octavia WRC,Lancia Stratos HF, Š 130 RS, Trabant 601; VYSÍLAĆ: Futaba Megatech
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z
Uživatelský avatar
malousek
Píšu hodně
Píšu hodně
Příspěvky: 492
Registrován: pon kvě 03, 2010 6:23 pm
Kontaktovat uživatele:

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od malousek »

ta páska mě bude stačit, stejně, tak šikovnej jak ty nejsem, abych to opravil do dokonalosti :) . Mě jde jen o to že ta kastle je na dost místech rozlomená a zadek kastle už drží fakt na kousku lexanu. Teď se s tím autem teprve učím jezdit, takže to celkem často končí na boudě, a stejně teď nemám moc money na zbyt a v plánu mám další model, takže asi teď to zpravím jen tou páskou a až budu mít 800 na zbyt tak si pořídím novou.
díky moc :text-thankyouyellow:
losi 8ight-t elektro konverze
combo mamba monster v3 2200kv
optic 6, hyperion eos 0606i, robitroni tl-3c, zippy 5000mAh 4s 30C
+ samokřídlo, ice glizer, nějaké ty lodě, vrťas t-rex 450 pro
bylo: robitronic mantis 1/8 truggy elektro konverze, tamiya df-02 brushless, team losi micro-desert.
Uživatelský avatar
hornak
Píšu fakt hodně
Píšu fakt hodně
Příspěvky: 648
Registrován: ned dub 05, 2009 9:49 pm
Bydliště: Opava, Březová u Vítkova

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od hornak »

Resili jste nekdo zaslepeni otvoru v karoserii pro drzaky karoserie?
Podvozky: Tamiya TT-01R, TT-01 Off-Road,TT-01E On-Road, TL-01
Karoserie: Lancer EvoIV, Golf 4, Golf 4 V5, 2x Golf 5 GTI, Golf 5 Off-Road RED, Golf 5 Off-Road SILVER, Ford SVT-F150
RC soupravy: Spektrum 2.4GHz DX 2.0 DSM, Losi 2.4GHz DSM, Tamiya Expec TTU-03, Tamiya ADSPEC GP, Ofna AM, Carson Reflex Wheel, Jaguar 8217 AM
Baterie: Li-pol X5 5900 35C,Li-Pol Nosram 3200, NiMH Nosram 4600, NiMH Team Orion 5100, NiCd JetPack 1600
BAXAN25
Píšu fakt hodně
Píšu fakt hodně
Příspěvky: 731
Registrován: stř zář 01, 2010 7:19 pm
Bydliště: Plzeň (Úherce)

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od BAXAN25 »

já osobně to moc neřeším ale nechaj se třeba přelepit samolepkou
YXRAY T2,Tamiya TT-01 RALLY,Tamiya TA-02 RALLY (v tuningu přední osa),A pár zbitků+AXIAL SCX10
ŠKODA 130 RS BLACK,LANCIA DELTA HF INTEGRALE,MITSUBISHI EVO IV,ŠKODA FABIA WRC (VRAK),SUBARU 2003,SUBARU WRC,A NÁKEJ TUNING OD REELY...M-01 MINI COOPER
NEJDE O AUTO ALE O ZKUŠENOSTI... :-D
Uživatelský avatar
Vrakouš
EXPERT na rady
EXPERT na rady
Příspěvky: 4828
Registrován: sob čer 23, 2007 11:27 am
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Opravy lexanových karoserií.

Příspěvek od Vrakouš »

Kdybys četl pozorně, je to tam popsané. Z jedné strany otvor podlepíš papírovou páskou, naneseš malé množství dvousložkového epoxidu, a bys vylil celý otvor. Pak přelepíš i z druhé strany, necháš vytvrdnout, sundáš pásky, přebrousíš, překytuješ, přestříkáš a je to. :dance:
Tohle platí pro vytrínkové kastle. Jinak zespoda dám profipásku, zhora kolečko samolepící fólie požadované barvy a víc neřeším.
CHASSIS: X-ray T1R Obrázek, TB-01 v plném tuningu :tamiya: TT-01 v tuningu, TL-01 Monster Truck, TL-01 Hummer,HPI F1 atd... KAROSERIE: VW Golf V, Subaru WRC, Fabia WRC a Kit S1600,Octavia WRC,Lancia Stratos HF, Š 130 RS, Trabant 601; VYSÍLAĆ: Futaba Megatech
MOTOR: Nosram Storm Evo 7,5 z Brushless; REGULÁTOR: Nosram Matrix 90500 5,5 z
Odpovědět

Zpět na „Tutoriály ( NÁVODY )“